Sinds 1 september 2025 legt de Advertising Standards Authority (ASA) voortaan dezelfde reclameregels op aan online gokoperatoren, ongeacht waar ze geregistreerd zijn. Deze evolutie corrigeert een leemte die bepaalde problematische praktijken liet ontsnappen.
Een zorgwekkend regelgevend hiaat
Lange tijd slaagden sommige gevaarlijke gokactoren, hoewel zij toestemming hadden om zich tot Britse consumenten te richten, erin de regels van de CAP Code te omzeilen dankzij hun registratie buiten het Verenigd Koninkrijk. De regulering van niet-betaalde inhoud (posts op sociale media, niet-gesponsorde websites, enz.) gold immers niet voor hen.
Sinds 1 september 2025 bestaat deze anomalie niet meer: alle vergunde operatoren moeten de CAP Code naleven, of ze nu in het VK gevestigd zijn of in het buitenland, zodra ze zich richten tot spelers in het Verenigd Koninkrijk, via kanalen zoals sites met een “.uk”-domein of via gerichte reclame.
De verandering werd verwelkomd door Dr. Raffaello Rossi, professor marketing aan de Universiteit van Bristol:
“Wij hebben deze enorme leemte – het feit dat gokmerken eenvoudigweg hun hoofdkantoor naar het buitenland konden verplaatsen en zo volledig de Britse regelgeving inzake reclame op sociale media konden omzeilen – aangekaart in verschillende brieven en vergaderingen met de ASA in de afgelopen twee jaar. Dit is een belangrijke stap – al lang verwacht – voor de bescherming van de consument en de samenhang van de regelgeving.”
Dit hiaat liet giganten zoals Flutter Entertainment, Bet365 of Entain toe mogelijk reclames te verspreiden die nooit aanvaard zouden zijn indien ze vanuit het Verenigd Koninkrijk waren uitgezonden.
Wat houden de nieuwe verplichtingen nu in?
Operatoren moeten er voortaan op toezien dat al hun communicatie, betaald of onbetaald, online of via hun eigen platformen, voldoet aan het kader van de CAP Code. Deze legt strikte normen op:
- Beschermen van minderjarigen en kwetsbare personen tegen misleidende of aanzettende boodschappen.
- Voorkomen dat reclame suggereert dat gokken financiële problemen kan oplossen of het zelfbeeld kan versterken.
Deze uitbreiding van de bevoegdheid heeft vooral betrekking op publicaties op sociale media, inhoud op sites met een “.uk”-domein of elke vorm van niet-gesponsorde marketing die zich richt op de Britse markt.
“In de praktijk betreft deze uitbreiding de reclames op sociale media van vergunde gokoperatoren die zich richten tot Britse consumenten, ongeacht de vestigingsplaats van de operator. Deze verandering garandeert dat deze advertenties onderworpen zijn aan dezelfde regels en normen als die van in het VK geregistreerde operatoren, wat de consumentenbescherming en de consistentie van de regelgeving bevordert,” aldus de ASA.
Vooruitblik: binnenkort een universele regulering?
Voorlopig geldt deze uitbreiding enkel voor gokoperatoren. De ASA verduidelijkt dat ze niet van plan is de CAP Code uit te breiden naar andere commerciële sectoren, behalve de goksector. Maar dit opent de deur naar een minder gefragmenteerd, homogener reguleringsmodel. Nu industrieën steeds meer gedematerialiseerd worden, is de inzet duidelijk: doeltreffende regulering moet de doelgroep volgen, niet de juridische domicilie.
Deze hervorming markeert een keerpunt: de ASA sluit een regelgevend boulevard dat te lang openstond voor ontsporingen. In het buitenland geregistreerde Britse operatoren moeten hun reclamestrategieën herzien, terwijl de consumenten zullen profiteren van meer duidelijkheid en betere bescherming. Een noodzakelijke, dringende, en toch veel te lang verwachte hervorming. Het is tijd voor een meer verantwoordelijke, transparante en beter omkaderde gokmarkt.