Vanaf 1 juli 2025 is het gedaan met goksponsoring in het Nederlandse voetbal. Grote banners, logo’s op shirts en stadionnamen zullen verdwijnen. Nederland zet hiermee een stap die België al in 2023 zette.
Sport Ethicus en onderzoeker Bram Constandt volgt die ontwikkelingen al jaren. Vanuit zijn rol aan de Universiteit Gent werd hij een van de meest gehoorde stemmen in het debat over sport en de gokindustrie. En wordt hij geraadpleegd ook vanuit Nederland.
België was vroeg met regels, maar zag ook meteen de mazen in de wet
België voerde het verbod op goksponsoring sneller in dan Nederland. Daardoor kreeg het land ook sneller te maken met de gevolgen. Constandt zag hoe clubs creatief werden:
“Sommigen gingen samenwerken met buitenlandse takken of ontwierpen campagnes zonder duidelijk merklogo. Alles om het verbod te omzeilen.”
Volgens hem toont dat aan dat duidelijke wetgeving en strenge controle onmisbaar zijn.
“Als je alleen verbiedt, maar niet begeleidt, duiken er achterpoortjes op”, zegt hij in de Volkskrant.
Constandt pleit voor beleid dat verder gaat dan verbieden
Constandt bekijkt het vraagstuk breder dan enkel wetgeving. Hij benadrukt dat er preventie nodig is bij kwetsbare doelgroepen, zoals jonge supporters. En dat operatoren hun rol niet kunnen afschuiven.
“Gokbedrijven moeten transparant zijn over hun campagnes en tools bieden om risicogedrag te beperken.”
Volgens hem is het Belgische beleid uniek doordat het tegelijk inzet op verbod, begeleiding en gedragswetenschap.
“We hebben hier jarenlange ervaring met hoe operatoren zich aanpassen en hoe clubs reageren. Dat maakt onze aanpak waardevol voor andere landen.”
Nederlandse clubs staan aan het begin van een moeilijke overgang
Waar Belgische clubs al alternatieven moesten zoeken, staan veel Nederlandse ploegen pas aan het begin. Gok Sponsors waren goed voor miljoenen per jaar. Dat geld moet nu elders vandaan komen.
“Zonder duidelijke strategie raken clubs in paniek en vallen ze terug op dubieuze oplossingen,” waarschuwt Constandt.
Hij roept op tot een gedeeld plan, waarbij overheid, bonden en clubs samenwerken.
“Alleen dan hou je de verleiding van sluikreclame en schijnconstructies buiten de deur.”
Bram Constandt is uitgegroeid tot dé referentie in het Europese debat
Steeds meer media, beleidsmakers en sportorganisaties kloppen bij Constandt aan. Hij wordt geraadpleegd door journalisten in Frankrijk, Duitsland en nu ook Nederland.
“Onze ervaring in België is een soort laboratorium voor wat andere landen kunnen verwachten.”
Voor hem is het duidelijk: wie snel schakelt, maakt de sport sterker.
“Dit verbod is geen bedreiging, maar een kans om voetbal weer eerlijk en veilig te maken.”