Misschien zou je niet direct een lesje geschiedenis van ons verwachten. Maar deze iconische schilderijenreeks is zeker het vermelden waard. Want wellicht ben je deze werken al eens ergens tegengekomen?
Het ontstaan van iconische kunst
Het idee dat honden menselijk gedrag vertonen, was voor die tijd baanbrekend. Het werd aanzien als speels, vernieuwend en humoristisch. Het originele schilderij “Poker Game” uit 1894 was dan ook de voorbode op de latere reeks die zou uitgroeien tot een Amerikaans cultureel fenomeen.
Want daarna ontstond een reeks van zestien olieverfschilderijen in opdracht van “Brown & Bigelow” voor sigarenreclame, plus een schilderij uit 1910. De antropomorfe honden werden derhalve oorspronkelijk gebruikt om sigaren te promoten, maar werden later tevens op kalenders en andere producten gedrukt wat hun bekendheid deed groeien.
Kunstenaar Cassius Marcellus Coolidge drukte zo zijn stempel op de hedendaagse kunst die tot op de dag van vandaag nog steeds actueel is. Leuk weetje: Het eerste schilderij, “Poker Game” uit 1894, werd in 2015 voor 658.000 dollar verkocht op een veiling. En of ze dus nog steeds populair zijn!
Reeks bestaat uit 18 schilderijen
De achttien schilderijen bevatten allen geanimeerde honden, waarvan de elf met honden aan een kaarttafel in de VS beroemd zijn geworden als woningdecoratie.
Origineel schilderij:
- “Poker Game” (het origineel uit 1894)
De reeks van “Brown & Bigelow” die geschilderd werd tussen 1903 en 1906, sommige werken vermelden een expliciet jaartal:
- “A Bachelor’s Dog” – de post lezen
- “A Bold Bluff” – poker (originele titel is Judge St. Bernard Stands Pat on Nothing)
- “Breach of Promise Suit” – getuigen in de rechtbank
- “A Friend in Need” (1903) – poker, valsspelen
- “New Year’s Eve in Dogville” – stijldansen
- “One to Tie Two to Win” – baseball
- “Pinched with Four Aces” (1903) – poker, illegaal gokken
- “Poker Sympathy” (1903) – poker
- “Post Mortem” – poker, kameraadschap
- “The Reunion” – roken en drinken, kameraadschap
- “Riding the Goat” – Vrijmetselaarsinitiatie
- “Sitting up with A Sick Friend” (1905) – poker, genderrelaties
- “Stranger in Camp” – poker, kamperen
- “Ten Miles to a garage” – reizen, autoproblemen, teamwork
- “A Waterloo” (1906) – poker – (originele titel is Judge St. Bernard Wins on a Bluff)
In 1910 volgde nog een soortgelijk werk:
- “Looks Like Four of A Kind”
Coolidge waagde zich ook aan het laten zien van honden aan de pooltafel in het werk “Kelly Pool” wat verder bouwde op het originele idee, maar volledig losstaat van de reeks “Dogs Playing Poker.”
Speelse en satirische weergave casino-industrie
Deze kunst werkt toegankelijk door de speelse benadering waarbij het amicale aspect van poker benadrukt wordt in plaats van de competitieve kant. Het herinnert aan de essentie van een spelletje spelen onder elkaar.
Deze schilderijen geven luchtig weer dat ontspannen een spel spelen primeert. Plezier mag enkel afhangen van de uitdaging en het amusement op zich en dat een speler voor zichzelf uitmaakt wanneer het leuk en verantwoord blijft.
Door honden met menselijke trekjes te gebruiken symboliseren deze schilderijen nostalgisch klassieke pokeravonden waarbij de nadruk ligt op interactie, sfeer en sociale beleving.
Humoristische en iconische status verworven doorheen de jaren
Deze kunstwerken zijn bijzonder populair als decoratie in cafés, speelhallen en casino’s, en zelfs in huiskamers. Je kan deze schilderijen verkrijgen in diverse formaten en realisaties waardoor ze zeer toegankelijk zijn voor het grote publiek. Ook in films en series duiken ze geregeld op. Door het speelse karakter van deze werken en de absurditeit dat honden poker spelen, ligt de nadruk op puur amusement.
Zo zijn er in verschillende afleveringen van “The Simpsons” tevens verwijzingen te vinden, bijvoorbeeld wanneer Bart tijdens een scène voorbij beroemde kunstwerken loopt en Homer opeens verbaasd reageert als zijnde: “They’re dogs and they’re playing poker!” (Het zijn honden en ze spelen poker!)
Het schilderij dat we op dat moment zien is “A Friend in Need” uit 1903. The Simpsons staan er nu éénmaal om bekend om vele verborgen boodschappen in hun afleveringen te verwerken en daarnaast hun kijkers ook meer bij te brengen over geschiedenis en de Amerikaanse cultuur. Dit kenmerkt dat deze kunstwerken zowel een humoristische en iconische status verworven hebben die tot op de dag van vandaag standhoudt.