X

GAMSTOP: piek in registraties bij jongeren onder de 25 jaar

In de tweede helft van 2024 heeft GAMSTOP, het nationale zelfuitsluitingsprogramma voor online gokken in het Verenigd Koninkrijk, een stijging van 31% in registraties bij jongeren onder de 25 jaar waargenomen.

Een opwaartse trend

Tussen april 2018 en eind 2024 hebben 532.484 mensen zich ingeschreven bij GAMSTOP, wat meer dan 1% van de volwassen bevolking in het Verenigd Koninkrijk vertegenwoordigt. In 2024 is het aantal inschrijvingen van jongeren onder de 25 jaar met 31% gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. Momenteel is 24% van de mensen die zichzelf uitsluiten tussen de 16 en 24 jaar oud.

Er zijn verschillende factoren die deze stijging kunnen verklaren. Grote sportevenementen in 2024, zoals de Olympische Spelen en het Europees Kampioenschap Voetbal, hebben mogelijk de interesse in online wedden gestimuleerd.

GAMSTOP heeft ook gegevens per regio geanalyseerd. Hull heeft het hoogste percentage inschrijvingen, met 1,5% van de lokale bevolking geregistreerd, gevolgd door Teesside en Sunderland met 1,4%.

Nieuwe uitsluitingsopties

In reactie op feedback van gebruikers en de stijging van het aantal registraties, heeft GAMSTOP een nieuwe optie voor zelfuitsluiting van 5 jaar met automatische verlenging geïntroduceerd. Deze verbetering stelt spelers die een langdurige verbintenis willen aangaan in staat zich geen zorgen te maken over de heractivatie van hun account na de initiële uitsluitingsperiode.

Deze optie is bedoeld om een robuustere oplossing te bieden voor spelers die in moeilijkheden verkeren, door hen een blijvende blokkering van online goksites te garanderen. Volgens experts in de sector zou deze functie kunnen bijdragen aan het verlagen van het terugvalpercentage, vooral onder jonge volwassenen die gevoeliger zijn voor excessief gokgedrag.

Daarnaast overweegt GAMSTOP de gebruikerservaring te verbeteren door samen te werken met ondersteuningsorganisaties en haar bewustmakingscampagnes te versterken. Het doel is om jonge gokkers meer te informeren over de gevaren van gokken en de bestaande oplossingen die hen kunnen helpen hun gokgedrag weer onder controle te krijgen.

Standpunt van het management

Fiona Palmer, CEO van GAMSTOP, verklaarde:

“Er is een duidelijke behoefte aan gerichte educatie en ondersteuning voor deze groep, daarom blijven we de nadruk leggen op samenwerking met Ygam en Gamcare om studenten te bereiken. We gaan daar waar zij zich bevinden om ervoor te zorgen dat ze op de hoogte zijn van de tools, zoals zelfuitsluiting, die kunnen helpen schade door gokken te voorkomen. GAMSTOP stelt kwetsbare consumenten in staat om een pauze te nemen van hun gokactiviteiten, en we willen de mensen die dit het meest nodig hebben meer bewust maken van deze service. Onze gedetailleerde regionale gegevens hebben de postcodes geïdentificeerd waar zelfuitsluiting het meest algemeen werd toegepast, en we hopen dat dit lokale autoriteiten en andere organisaties zal helpen om de juiste ondersteuning te bieden in de gebieden waar de behoefte het grootst is.”

Deze statistieken benadrukken het belang van bewustwording en educatie voor jongeren over de risico’s van online gokken. Gerichte initiatieven zijn essentieel om de nodige steun te bieden aan deze kwetsbare leeftijdsgroep.

Hoe werkt zelfuitsluiting in België?

Het proces van zelfuitsluiting is eenvoudig en toegankelijk. Een speler kan zich inschrijven op de EPIS-lijst via de website van de Kansspelcommissie of direct op de goedgekeurde online gokplatforms. Nadat de speler zich heeft ingeschreven, heeft hij geen toegang meer tot kansspelen, of het nu gaat om sportweddenschappen, casinospelen, poker of gokkasten. Deze maatregel is niet alleen een rem op verslaving, maar maakt ook deel uit van een breder wettelijk kader dat gericht is op het beperken van de impact van kansspelbedrijven op kwetsbare spelers.

Caroline: Caroline is gespecialiseerd in de casino-industrie, waar ze diepgaande kennis van de Franse kansspelsector combineert met een passie voor digitale innovaties. Ze onderzoekt de veranderingen die een revolutie teweegbrengen in deze sector, van de integratie van kunstmatige intelligentie in gebruikerservaring en data-analyse tot blockchain-technologieën die de veiligheid en transparantie van transacties vergroten. Nieuwsgierig en toegewijd is ze vooral geïnteresseerd in verantwoorde speloplossingen en nieuwe regelgeving, waarbij ze uiteenlopende onderwerpen behandelt als de bescherming van spelers, het beheersen van risicovol gedrag en het belang van ethische praktijken. Dankzij haar diepgaande en toegankelijke artikelen stelt Caroline lezers in staat de trends, innovaties en uitdagingen van een voortdurend veranderende industrie beter te begrijpen. Het zorgt ervoor dat nieuwe technologieën worden gedemystificeerd en dat er een verband wordt gelegd tussen technische vooruitgang en de concrete implicaties daarvan voor spelers en exploitanten. Zijn doel? Bied een geïnformeerde en evenwichtige visie op een sector in volle transitie, tussen traditie en moderniteit, en draag tegelijkertijd bij aan een dialoog rond meer verantwoord en veilig gamen.