Het was een opmerkelijk tafereel op het Jaarbeursplein in Utrecht toen de Staatsloterij een campagne lanceerde met een gigantische reclamevis (bekend uit hun logo) om de trekking van 10 oktober 2025 te promoten. De gemeente Utrecht reageerde echter verontwaardigd op deze scène vanwege de toename van gokverslaving.
De Staatsloterij is een dochteronderneming van de Nederlandse Loterij en staat bekend om haar enorme prijzenpotten.
Nieuwe reclamecampagne bedacht door marketing- en evenementenbureau
Brand New Live, een marketing- en evenementenbureau, besloot om voor de trekking groots uit te pakken en plaatste een reclamevis van de Staatsloterij op het Jaarbeursplein in Utrecht. Een plek waar dagelijks veel mensen passeren, aangezien dit plein zich vlak bij het Centraal Station bevindt.
Deze publiciteitsstunt was geen eenvoudige onderneming: ze vereiste heel wat productiviteit, strategisch inzicht en krachtige hijstoestellen om deze gigantische reclamevis op zijn plaats te krijgen.
De vis mat maar liefst 33 bij 22 bij 17 meter! Niet te missen, dus.
Het was echter niet de eerste keer dat deze reclamevis werd tentoongesteld. De A’DAM Toren in Amsterdam, de Koopgoot in Rotterdam en de A4-snelweg nabij de luchthaven Schiphol waren eerder al geselecteerde locaties die binnen hun strategie pasten.
Niet iedereen was blij met deze publiciteitsstunt
De gemeente Utrecht is teleurgesteld over deze actie. De Utrechtse Internet Courant (DUIC) heeft uitgebreid verslag uitgebracht over de kwestie. Verschillende fracties van de gemeenteraad hebben bijvoorbeeld vragen gesteld aan wethouder Susanne Schilderman over de reclamecampagne van de Staatsloterij.
Fracties van de Utrechtse gemeenteraad:
“Onze stad en ons land kampen met een groeiend aantal gokverslaafden. Er is eigenlijk maar één echte winnaar: de staatskas, die zich vult met de verliezen van inwoners, terwijl er in de publieke ruimte reclame wordt gemaakt voor gokbedrijven die zogenaamd wenselijk zijn.”
Schilderman gaf aan dat de gemeente Utrecht ontevreden is over deze manier van gokreclame.
Staatsloterij heeft niets fout gedaan: ze vroegen een vergunning aan voor hun reclamevis
De Staatsloterij treft geen schuld. Hun moederbedrijf, de Nederlandse Loterij, heeft een vergunning aangevraagd voor deze vorm van reclame. En volgens de huidige wetgeving mogen loterijen reclame maken in openbare ruimtes. Daarom hebben ze hun vergunning ook gekregen.
Toch geeft Schilderman aan dat hij zal blijven onderzoeken hoe zulke vormen van gokreclame kunnen worden tegengegaan. Dat zal echter niet eenvoudig zijn, want het zal wellicht structurele hervormingen vereisen.