In Macao wordt de strijd tussen de casinogiganten steeds heviger. Om zijn marktaandeel te verdedigen tegen een almaar agressievere concurrentie, zet MGM China in op een gedurfde strategie: klanten verleiden met felbegeerde Labubu-speelgoedfiguurtjes en de kans bieden om een Rolex te winnen. Een originele zet die de evolutie van marketing in de gokhoofdstad van de wereld illustreert.
Een strategische gok op de klantervaring
In Macao verzwakt de strijd om spelers te lokken niet. Terwijl de concurrentie tussen de zes grote casino-exploitanten toeneemt, heeft MGM China een gloednieuwe promotiecampagne gelanceerd. Klanten kunnen hun punten nu inruilen voor mini Labubu-figuurtjes, een licentie die bijzonder populair is in China, en bovendien kans maken op een Rolex door minstens 5.000 HKD (ongeveer 640 dollar) in te zetten op nevenweddenschappen.
Die keuze is allesbehalve toevallig. De mini Labubu, die op 29 augustus jongstleden uitkwam, kende meteen een overweldigend succes bij verzamelaars. MGM profileert zich zo als het eerste casino in Macao dat inspeelt op deze culturele trend door ze rechtstreeks te integreren in zijn loyaliteitsaanbod.
Het antwoord op agressievere concurrentie
Sinds het einde van de COVID-19-beperkingen kent Macao een geleidelijk maar gespannen herstel. Sands China kondigde deze zomer aan een veel agressiever klantenherinvesteringsbeleid te willen voeren. Galaxy van zijn kant vermenigvuldigde de initiatieven om premiumspelers aan te trekken.
In die context wordt het initiatief van MGM gezien als een subtiele maar doeltreffende reactie. George Choi en Timoth Chau, analisten bij Citigroup, menen dat deze promoties rendabele en strategische maatregelen zijn die niet alleen de marktaandelen van MGM kunnen verdedigen, maar er ook nieuwe kunnen veroveren.
MGM China verbreekt records
Los van deze felle competitie kan MGM China pronken met het beste kwartaal uit zijn geschiedenis. De inkomsten bereikten een nooit eerder gezien niveau, vooral dankzij de massale terugkeer van toeristen naar het schiereiland.
De vraag naar de duurzaamheid van promoties
MGM gokt op cultobjecten zoals Labubu en Rolex-horloges om spelers te verleiden. De vraag blijft of deze initiatieven volstaan tegenover mastodonten als Sands en Galaxy, die beiden vastbesloten zijn massaal te investeren om terrein te herwinnen.Voorlopig oordeelt Citigroup dat het competitieniveau beheersbaar blijft. Maar met het geleidelijke herstel van het internationale toerisme en de uitgesproken wil van verschillende operatoren om hun marketinginspanningen te intensiveren, zou Macao wel eens een nieuwe fase kunnen ingaan waarin spelersloyaliteit minder gewonnen wordt met de hoogte van de inzetten, maar des te meer met de creativiteit van de beloningen.