X

Steeds meer roep om verbod op gokreclames in Londense metro

Het debat over gokreclames in het Londense openbaar vervoer is weer volop aan de gang. Vooral in de metro en op de bussen zijn de advertenties niet te missen. Maar steeds meer mensen vinden: dit moet stoppen.

Zij wijzen op de gevolgen van gokken. En die zijn in Londen extra zichtbaar. Meer mensen raken er in de problemen door gokken dan in de rest van het Verenigd Koninkrijk. Volgens een nieuw onderzoek van de Gambling Commission heeft ruim vijf procent van de Londenaren last van gokschade. Dat is bijna twee keer zoveel als het landelijk gemiddelde.

Politieke druk op burgemeester Sadiq Khan groeit met de dag

Sadiq Khan, de burgemeester van Londen, beloofde eerder al om “schadelijke gokreclames” uit het openbaar vervoer te weren. Maar jaren later hangen de advertenties er nog steeds. En dat valt niet bij iedereen in goede aarde.

De kritiek komt van alle kanten. Zo zei Labour-politicus Krupesh Hirani deze week dat “Londen het front is van de gokcrisis in het VK.” Volgens hem voelen hele buurten in de stad de pijn van gokverslaving, zeker nu mensen ook te maken hebben met hoge rekeningen en onzekerheid over hun inkomen.

Steeds meer burgers vinden dan ook dat de burgemeester zijn belofte moet nakomen. Geen reclame meer voor gokken op plekken waar dagelijks miljoenen mensen langskomen.

Gokreclames in het openbaar vervoer zijn niet meer te missen

Wie met de metro of bus reist in Londen, kan er eigenlijk niet omheen. Overal hangen posters van bekende bookmakers. Ze beloven snelle winst, hoge bonussen en spannende weddenschappen.

Maar volgens veel hulporganisaties is dat juist het probleem. Ze waarschuwen dat vooral jongeren en kwetsbare mensen extra worden blootgesteld aan verleiding. Het idee dat je met gokken snel rijk kunt worden, wordt zo telkens opnieuw gevoed.

Dat terwijl steeds meer mensen erachter komen dat het vaak anders afloopt. Gokverslaving begint meestal klein, maar kan uitmonden in torenhoge schulden, stress en relatieproblemen. Programma’s zoals GamCare proberen mensen weer op weg te helpen. Maar de schade is dan vaak al groot.

Hulporganisaties willen landelijke aanpak, niet alleen in Londen

De discussie in Londen is deel van een groter probleem. Gokbedrijven investeren jaarlijks miljoenen in advertenties. En het zijn allang niet meer alleen voetbalshirts of online banners. Ook bushokjes, trams en stations zijn plekken geworden waar ze reclame maken.

Daarom pleit de organisatie BetknowMore voor een stadsbrede aanpak. Zij willen dat Londense gezondheidsinstanties, gemeenten en het openbaar vervoer samenwerken aan één lijn. Zodat het niet bij loze beloftes blijft, maar er echt iets verandert.

Zeker als je weet dat de helft van de Londenaren het afgelopen jaar heeft gegokt. En bijna vier op de tien nog in de laatste vier weken. Die cijfers komen uit het meest recente rapport van de Britse toezichthouder op gokken. 

Tegenstanders waarschuwen: reclame verbieden lost het probleem niet op

Toch zijn er ook mensen die twijfelen aan zo’n verbod. Zij zeggen: je kunt wel de advertenties weghalen, maar dat pakt het échte probleem niet aan. Gokproblemen ontstaan vaak door stress, schulden of psychische klachten. En daar helpt een posterverbod niet tegen.

Volgens hen is goede voorlichting net zo belangrijk. Want als je mensen alleen weghaalt bij de reclame, maar ze niet vertelt waarom gokken gevaarlijk kan zijn, dan verandert er weinig.

Dat sluit aan bij eerdere waarschuwingen van GambleAware over de groeiende invloed van gokreclames op kinderen en jongeren. Zij zeggen dat vooral jongeren steeds meer gewend raken aan gokken als iets ‘normaals’.

De echte vraag: wie bepaalt wat er in de metro mag hangen?

Dit debat draait dus niet alleen om gokken. Het gaat ook over de vraag: wat mag je wel of niet promoten in de publieke ruimte? Vandaag zijn het gokreclames, morgen misschien fastfood of iets anders.

TfL, het vervoersbedrijf van Londen, wil graag meer ‘ethische’ advertenties tonen. Denk aan campagnes over gezond eten of meer bewegen. Maar zolang gokbedrijven fors betalen voor hun plek, blijft de discussie voortduren.

Julien: Gepassioneerd door de wereld van kansspelen is Julien een erkend specialist in online casino’s en sportweddenschappen. Al jaren analyseert hij de trends in de sector, ontleedt hij de strategieën van aanbieders en begeleidt hij spelers in hun zoektocht naar verantwoord speelplezier en mogelijke winst. Met een heldere en nauwkeurige schrijfstijl hecht hij veel belang aan betrouwbare, actuele en toegankelijke informatie. Zijn doel: lezers kwaliteitsvolle content bieden die zowel leerrijk als boeiend is, om zo meer inzicht te geven in een constant evoluerende sector.
Related Post