X

Zelfuitsluiting: recordstijging van spelers in 2024

In 2024 heeft België een aanzienlijke stijging van het aantal spelers geregistreerd die ervoor kiezen zichzelf uit te sluiten van kansspelen. Volgens gegevens van het Ministerie van Justitie hebben 56.458 personen zich vrijwillig ingeschreven op de zwarte lijst, wat een stijging van 6.760 personen betekent, oftewel 13,6% meer dan het voorgaande jaar.

Deze stijging is geen nieuw fenomeen. Sinds de oprichting van het EPIS-register (Excluded Persons Information System) in 2004 is het aantal vrijwillige inschrijvingen aanzienlijk toegenomen, met een stijging van 120% sinds 2015. Deze evolutie weerspiegelt een groter bewustzijn van de risico’s van kansspelen en de wens van spelers om maatregelen te nemen om zichzelf te beschermen.

Integratie van ItsMe

De zelfuitsluitingsprocedure werd eind 2021 vereenvoudigd met de integratie van de ItsMe-app, die spelers in staat stelt zich gemakkelijker in te schrijven in het EPIS-register. Deze gemakkelijke toegang heeft waarschijnlijk bijgedragen aan de stijging van het aantal inschrijvingen. Op 1 januari 2025 waren er 58.249 directe zelfuitsluitingen, wat opliep tot 59.056 op 1 februari 2025, volgens de beschikbare gegevens op de website van de Kansspelcommissie.

Statistieken over zelfuitsluiting in februari 2025.

Naast de vrijwillige zelfuitsluitingen bestaan er andere vormen van uitsluiting. In 2024 werden 58.659 personen uitgesloten van kansspelen om professionele redenen, waaronder beroepen zoals gerechtsdeurwaarders, notarissen en politieagenten. Bovendien werden 5.476 individuen uitgesloten op basis van een gerechtelijke beslissing, en 62.068 omwille van een collectieve schuldenregeling.

Wereldwijde trend

Deze stijging van zelfuitsluitingen in België maakt deel uit van een wereldwijde trend.

In Nederland heeft het Cruks-systeem, het equivalent van het Belgische EPIS-systeem, in 2024 een spectaculaire stijging gekend, met gemiddeld 488 nieuwe inschrijvingen per week.

In het Verenigd Koninkrijk heeft het nationale online zelfuitsluitingsprogramma GAMSTOP een stijging van 31% in inschrijvingen van jongeren onder de 25 jaar gerapporteerd in de tweede helft van 2024. Deze leeftijdsgroep vertegenwoordigt nu bijna 24% van de nieuwe inschrijvingen, wat een groeiend bewustzijn van de risico’s van kansspelen onder jongeren weerspiegelt.

Kritiek op kansspelreclame

Intensieve reclame voor kansspelen, met name op mobiele platforms, wordt vaak genoemd als een factor die bijdraagt aan de toename van risicovol gedrag.

Hoewel reclame in België verboden is, investeren illegale kansspeloperators massaal in marketing, met budgetten die meer dan 600 miljoen euro bedragen, waardoor verslavingspreventie-instrumenten soms niet effectief zijn tegen deze agressieve strategieën.

Gezien deze situatie is het essentieel dat de autoriteiten blijven werken aan het versterken van preventie- en informatie maatregelen. De vereenvoudiging van de zelfuitsluitingsprocedures, zoals het gebruik van de ItsMe-app in België, is een positieve stap. Helaas blijft dit echter effectief tegen illegale gokplatforms.

Caroline: Caroline is gespecialiseerd in de casino-industrie, waar ze diepgaande kennis van de Franse kansspelsector combineert met een passie voor digitale innovaties. Ze onderzoekt de veranderingen die een revolutie teweegbrengen in deze sector, van de integratie van kunstmatige intelligentie in gebruikerservaring en data-analyse tot blockchain-technologieën die de veiligheid en transparantie van transacties vergroten. Nieuwsgierig en toegewijd is ze vooral geïnteresseerd in verantwoorde speloplossingen en nieuwe regelgeving, waarbij ze uiteenlopende onderwerpen behandelt als de bescherming van spelers, het beheersen van risicovol gedrag en het belang van ethische praktijken. Dankzij haar diepgaande en toegankelijke artikelen stelt Caroline lezers in staat de trends, innovaties en uitdagingen van een voortdurend veranderende industrie beter te begrijpen. Het zorgt ervoor dat nieuwe technologieën worden gedemystificeerd en dat er een verband wordt gelegd tussen technische vooruitgang en de concrete implicaties daarvan voor spelers en exploitanten. Zijn doel? Bied een geïnformeerde en evenwichtige visie op een sector in volle transitie, tussen traditie en moderniteit, en draag tegelijkertijd bij aan een dialoog rond meer verantwoord en veilig gamen.