Drie gokbedrijven op vingers getikt voor ongeoorloofde reclame-uitingen
De Kansspelautoriteit in Nederland heeft drie gokbedrijven op het matje geroepen. Dit omdat ze zich niet aan de nieuwe regels rond sponsoring hielden. Sinds 1 juli 2024 is het namelijk verboden voor online gokbedrijven om reclame te maken via sponsoring van evenementen tv-programma’s en radioprogramma’s. Toch zijn er nog bedrijven die proberen de regels te omzeilen en de Kansspelautoriteit let scherp op.
Het gevolg? Deze bedrijven kregen een duidelijke waarschuwing en moesten meteen hun reclame-uitingen aanpassen. Dit is geen eenmalige actie: de Kansspelautoriteit heeft de online gokmarkt in Nederland continu in het vizier om overtredingen snel op te sporen, zeker nu de regels zijn aangescherpt.
Drie verschillende manieren waarop het fout ging
In elk van de drie gevallen kwam het erop neer dat het logo van het gokbedrijf zichtbaar bleef, ook al mocht dat niet meer. Vaak zat er een derde partij tussen die ervoor zorgde dat de sponsoring toch nog te zien was.
De eerste overtreding draaide om een groot nationaal evenement. Hoewel het sponsorcontract vóór de nieuwe wet was beëindigd, bleef de organisator toch promotie maken met het logo van het gokbedrijf. Na een waarschuwing van de Kansspelautoriteit haalde de organisator het logo gelukkig meteen weg.
Bij een tweede bedrijf ging het om sponsoring van een sportevenement, iets dat tot juli 2025 nog mag. Maar er ontstond een probleem toen kinderen en jongeren de sportlocatie bezochten voor een eigen activiteit. Ze zagen daar de reclame-uitingen van het gokbedrijf hangen, terwijl die eigenlijk alleen zichtbaar mogen zijn tijdens het sportevenement zelf.
Aan de regels houden
De Kansspelautoriteit vindt het extra kwalijk dat kwetsbare groepen, zoals jongeren, deze reclame te zien kregen. Het gokbedrijf kreeg de boodschap dat ze verantwoordelijk zijn voor de zichtbaarheid van hun merk, en dat ze zich aan de regels moeten houden.
De derde fout gebeurde in een sportwebshop, waar T-shirts van een bekende sporter met het logo van een gokbedrijf te koop waren. Omdat deze shirts ook in kindermaten werden verkocht, besloot de Kansspelautoriteit snel in te grijpen. Het bedrijf haalde de kindermaten meteen uit de verkoop.
Nog een recent voorbeeld: gokbedrijf richt zich op jongeren via social media
Dit is niet het enige recente incident. Kortgeleden moest een ander online gokbedrijf een boete betalen omdat ze zich richten op jongeren via social media. Met populaire influencers en aantrekkelijke slogans probeerden ze jonge gebruikers aan te trekken. Iets wat absoluut niet mag. De Kansspelautoriteit greep snel in en liet zien dat ze geen uitzonderingen maken. Vooral niet als het gaat om kwetsbare groepen.
De Kansspelautoriteit houdt de online gokmarkt scherp in de gaten om ervoor te zorgen dat bedrijven zich aan de regels houden. Door consequent op te treden willen ze een veilige omgeving creëren voor iedereen. Om zo te voorkomen dat jongeren in de verleiding komen.