Het laatste nieuws vanuit de Casinowereld!
Isabelle falque pierrotin in een fauteuil met een anj-bordje op de muur erachter

Exclusief interview met Isabelle Falque-Pierrotin – voorzitter van de ANJ en GREF

In een exclusief interview spraken we met Isabelle Falque-Pierrotin, voorzitter van de Autorité nationale des jeux (ANJ) en het Gaming Regulators European Forum (GREF).

Voor de lezers van Gambling Club die u nog niet kennen: kunt u uzelf kort voorstellen en uitleggen wat u ertoe heeft gebracht voorzitter te worden van de National Gaming Authority?

In juni 2020 werd ik door de president van de Republiek benoemd tot voorzitter van de Autorité nationale des jeux (ANJ), nadat ik enkele maanden leiding had gegeven aan de voorbereidende missie van deze autoriteit. Ik had ruime ervaring in de regelgeving dankzij mijn rol als voorzitter van de CNIL van 2011 tot en met 2019. De uitdaging om een ​​nieuwe overheidsinstantie op te bouwen in een sector die zowel technologisch als consumentgericht is, leek mij zeer interessant.

De ANJ en haar rol

Wat zijn de belangrijkste actuele problemen met de regelgeving rond gokken in Frankrijk?

De ANJ werd in 2020 opgericht om de bescherming van spelers verder te versterken door één enkele autoriteit verantwoordelijk te maken voor de regulering van de gehele sector (online en in fysieke verkooppunten). Voorheen was de sector verdeeld over verschillende administratieve autoriteiten, die niet altijd op elkaar waren afgestemd.

Na vijf jaar aan regelgevende praktijk is de grootste uitdaging, of de rode draad in het strategische plan van de ANJ voor 2024-2026, het terugdringen van het aantal overmatige spelers door het versterken van de identificatie en ondersteuning van deze spelers.

We stellen namelijk vast dat de sector in zijn economisch model te afhankelijk is van deze groep spelers. Bovendien heeft de verslaving van een speler direct of indirect gevolgen voor 6 personen.

Er zijn drie factoren die het risico op problematisch of overmatig gokken in stand houden of zelfs vergroten. Deze factoren staan ​​bij ons centraal.

Enerzijds is de game-industrie een groeiende sector. Bij sportweddenschappen is er bijvoorbeeld al jarenlang sprake van een jaarlijkse groei met dubbele cijfers.

Bovendien trekt het illegale aanbod, vooral van online casino’s zonder vergunning, binnen het huidige wettelijke kader veel gokkers aan. In lijn met deze algemene doelstelling om spelers te beschermen, versterken en diversifiëren wij daarom onze middelen om het illegale aanbod van kansspelen te bestrijden.

Ten slotte verschijnen er nieuwe, meer technologische aanbiedingen op het gebied van gokken, die vooral aantrekkelijk zijn voor jonge klanten, zonder dat ze profiteren van de bescherming van de gokwetgeving. De wetgever heeft ervoor gekozen om één segment te legaliseren: JONUM.  Wij zullen deelnemen aan de experimentele periode voor JONUM (monetizable digital object games), die ergens in september van start gaat. Dit zal een experiment zijn waar we veel van kunnen leren en onze Europese buren zullen met belangstelling de ontwikkelingen in Frankrijk volgen, dat voorop loopt. Wij zorgen ervoor dat er sterke beschermingsmechanismen worden opgezet voor deze nieuwe, geliefde games onder jongeren.

Eén laatste probleem is de laatste tijd nog urgenter geworden: het witwassen van geld. Hoewel de goksector over het geheel genomen een matig risiconiveau met zich meebrengt, is het onze missie om ervoor te zorgen dat legale exploitanten aan al hun verplichtingen in de strijd tegen witwassen voldoen. Dit jaar versterken we de samenwerking met andere relevante overheidsinstanties.

Heeft de ANJ invloed op beslissingen over de ontwikkeling van het wettelijk kader voor kansspelen?

Ja, wij worden geraadpleegd over de ontwikkeling van gokken en wij kunnen de overheid ook oproepen om aanpassingen of nieuwe maatregelen te eisen. Natuurlijk wordt er niet altijd naar ons geluisterd, maar er wordt wel rekening gehouden met onze mening.

Spelersbescherming en de strijd tegen verslaving

Wat zijn de belangrijkste maatregelen van de ANJ om gokverslaving te voorkomen? En hoe beoordeelt u de effectiviteit ervan?

In Frankrijk hebben we zowel stroomopwaarts als stroomafwaarts hefbomen ingezet. Dit is een groot verschil met de wetgeving in andere Europese landen, waar vaak meer nadruk ligt op downstream controle.

Stroomopwaarts beschikken we over diverse regelgevende instrumenten en hebben we regelmatig overleg met de exploitanten: actieplannen ter voorkoming van overmatig gokken en ter bescherming van minderjarigen, en herziening van promotiestrategieën. In deze plannen beschrijven de exploitanten welke maatregelen zij van plan zijn te nemen om overmatig gokken tegen te gaan en gokken door minderjarigen te voorkomen.

Vervolgens controleren wij of de aangekondigde verbintenissen worden nageleefd en verifiëren wij of de exploitanten hun verschillende wettelijke verplichtingen nakomen, zoals de naleving van het uitbetalingspercentage voor spelers of de maatregelen tegen het witwassen van geld, enz.

De ANJ kan echter zelf geen sancties opleggen als wij een overtreding constateren. Wij kunnen dit echter wel melden aan de sanctiecommissie. Het is een aparte instantie, los van het ANJ-college, met een eigen voorzitter. Deze instantie onderzoekt een zaak en kan besluiten om sancties op te leggen. Onlangs deed het bedrijf hetzelfde tegen een exploitant die problemen had met het zelfuitsluitingssysteem. Daarbij kreeg het een boete van € 800.000,- opgelegd.

Hoe controleert de ANJ of vergunninghoudende exploitanten hun verplichtingen op het gebied van verantwoord spelen nakomen?

Elke vergunninghoudende exploitant dient jaarlijks bij de ANJ een actieplan in ter voorkoming van overmatig gokken. Op basis van deze rapportages controleren wij of elke exploitant zijn verplichtingen nakomt. Bovendien informeren exploitanten ons periodiek over hun activiteiten via marktindicatoren.

We hebben ook een tool genaamd Vault. De kluis ontvangt een realtime gegevensstroom met alle transacties die op alle legale onlineplatformen in Frankrijk zijn uitgevoerd. Het is een big-datadatabase met alle transacties van online spelersaccounts. Wij kunnen op elk moment de verklaringen van de aanbieders vergelijken met deze kluis en zo nagaan of zij aan hun verplichtingen voor online gaming voldoen.

Heb je de laatste jaren een verandering opgemerkt in het gedrag van spelers in Frankrijk?

Het is lastig om een ​​globaal beeld te hebben. Dat hangt af van het soort spel. We zien alleen dat ze steeds meer spelen, met een gemiddelde score die steeds hoger wordt. Bovendien zijn ze extra gevoelig voor de gamificatie van hun games.

Strijd tegen illegale exploitanten

Illegale exploitanten zijn een wereldwijde plaag geworden. Welke maatregelen neemt u om deze illegale exploitanten te bestrijden?

Sinds 2022 hebben wij de bevoegdheid om illegale sites administratief te blokkeren. Vroeger duurden gerechtelijke blokkeringsprocedures lang en waren er niet genoeg aantallen.

In 2024 blokkeerde de ANJ 1.335 URL’s, evenveel als tussen 2010 en 2020, vóór de administratieve blokkeringsbevoegdheid.

Bovendien onderhouden wij uitstekende relaties met diverse sociale-mediaplatforms en zoekmachines. Daarmee bedoel ik Facebook, Google, Twitter en dergelijke, met wie wij samenwerken om deze sites te blokkeren. Onlangs hebben we met KICK samengewerkt om de toegang tot illegale gamestreaming voor het Franse publiek te blokkeren.

Voor de toekomst hebben we voorgesteld om banktransacties naar illegale platformen direct te blokkeren.  Veel spelers weten niet wat het verschil is tussen een legaal online casino (red.: een casino dat alleen online poker aanbiedt) en een illegaal casino. Door banktransacties te blokkeren, kunnen we de deelname aan deze sites beperken.

Welke lessen kan Frankrijk leren van andere gereguleerde markten?

Wij houden nauwlettend in de gaten wat er op andere gereguleerde markten gebeurt, om fouten te voorkomen en onze regelgeving te verbeteren.

Ik neem bijvoorbeeld het probleem van reclame voor gokken. Een paar jaar geleden heeft Italië gokreclame volledig verboden. Nu komen ze hierop terug, omdat ze beseffen dat dit niet de beste beslissing was, dat het tot veel omzeilingsstrategieën heeft geleid en dat het ernstige negatieve gevolgen heeft gehad voor de juridische sector en de bescherming van de spelers.

Wij zijn dus geen voorstander van een totaalverbod op reclame. Wij willen echter wel een whistle ban invoeren. Dat houdt in dat reclame voor sportweddenschappen 5 minuten voor en na een wedstrijd en ook tijdens de wedstrijd verboden is. Dit werkt in andere landen heel goed en wij zijn ervan overtuigd dat dit gunstig zou zijn voor onze markt.

Een andere maatregel die we graag zouden willen invoeren, is een verlieslimiet voor spelers van 18 tot en met 24 jaar. Deze spelers zijn namelijk bijzonder kwetsbaar als het gaat om gokverslaving. Het zou een begin zijn om een ​​stortingslimiet in te stellen, maar ik ben ervan overtuigd dat een verlieslimiet effectiever zou zijn.

Welke sancties krijgen illegale aanbieders die zich op Franse spelers richten?

Het blokkeren van de site begint al. Dit is de eerste stap als we opmerken dat een site die niet geautoriseerd is in Frankrijk, Franse spelers toegang geeft tot zijn platform en laat spelen.

We hadden al te maken met Cresus Casino, een platform dat heel bekend was bij het Franse publiek, en Polymarket dat door Franse toegangsproviders werd geblokkeerd.

We werken ook samen met toezichthouders in Noord-Amerika om casino- en gokplatforms aan te pakken, met name die in Californië, die zich richten op Franse spelers. Het werkt.

Maakt het verschil of legale casino’s in de buurlanden van Frankrijk spelers aantrekken in vergelijking met grijze marktcasino’s met Maltese licenties?

Er is geen verschil tussen een site in een buurland die Franse spelers zou aantrekken en een site op Malta. Als een Belgisch online casino Franse spelers aantrekt, of zelfs spelers die in Frankrijk wonen op hun platform laat spelen, wordt het op dezelfde manier bestraft als een casino dat in Malta gevestigd is en geen Franse licentie heeft. Als een Franse speler daarentegen de auto pakt en in een Belgisch casino gaat spelen, is er geen probleem. Wij voeren op dit niveau geen enkele controle uit, de speler is vrij om de grens over te steken en in andere casino’s te gaan spelen.

Het Franstalige netwerk voor de regulering van kansspelen

Begin januari ontmoette u uw Franstalige collega’s van de kansspeltoezichthouders op de ICE-vakbeurs in Barcelona. Kunt u ons meer vertellen over uw gemeenschappelijke doelen?

Deze bijeenkomst was de eerste en het is een geheel nieuw initiatief dat we hebben gelanceerd. Op dit moment bestaat de groep uit Frankrijk, België, Guinee en Ivoorkust, maar we hopen dat andere Franstalige landen zich binnenkort bij de groep aansluiten.

Ons gezamenlijke doel is om onze kennis en perspectieven over de gokmarkt te delen, om er lering uit te trekken en de regelgeving te verbeteren. In Frankrijk en België bestaat de regelgeving al jaren, terwijl ze in Afrika niet dezelfde mate van volwassenheid hebben, ook al hebben ze daar wel dezelfde technologie tot hun beschikking.

Ze profiteren van onze expertise en gaan direct naar de essentie, zonder dat ze jarenlang hoeven te testen en aan te passen. Hun regulering zal sneller effectiever zijn.

Wij kunnen van hun nieuwe ideeën profiteren.

Het idee van deze groep toezichthouders is ook om een ​​Franstalige benadering van kansspelen te bevorderen, misschien een beetje anders dan de Angelsaksische benadering. Zo is bijvoorbeeld het belang dat wordt gehecht aan naleving in vergelijking met regulering door middel van sancties alleen een Franse specificiteit. Dit toont aan hoe effectief deze is in een snel evoluerende technologische wereld.

Welke lessen kunnen andere gokmarkten leren van de Franse ervaring?

Er zijn twee belangrijke punten die volgens mij nuttig voor hen kunnen zijn.

Allereerst de lijst met sporten. Dit is iets wat alleen wij kunnen bieden. In deze lijst staan ​​de wedstrijden vermeld waarop gewed kan worden en de toegestane uitslagen. Het doel is om de kwaliteit van het weddenschapsaanbod te verbeteren, de sportkwaliteit te bevorderen en de risico’s van sportmanipulatie te voorkomen. Zo moet er bij erkende wedstrijden bijvoorbeeld sprake zijn van een bepaald niveau, moeten de scores correct zijn goedgekeurd, etc.

Wat het soort resultaten betreft, moet de inzet positief zijn, altijd met het doel om sportieve uitmuntendheid te stimuleren. Het is dus niet mogelijk om te wedden op een gele kaart.

Andere landen geloofden aanvankelijk niet in deze sportlijst. Zij zeiden dat het de weddenschappen zou verminderen. De cijfers spreken voor zich, de sector is nog nooit zo gezond geweest en blijft elk jaar groeien. Nu willen ook andere landen het gebruiken. Zoals Duitsland, dat overweegt om deze sportlijst in zijn weddenschappen op te nemen.

En ten tweede zou ik zeggen de kluis, deze dataopslag die zo nuttig is voor controles.

Hebt u grote verschillen opgemerkt tussen de regelgevingsaanpak van verschillende Franstalige landen?

Onze vereniging bestaat nog maar een paar maanden, dus het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen.

Acties van het GREF (Gaming Regulators European Forum)

Wat is de rol van GREF bij de regulering van gokken in Europa?

Het GREF is een platform voor uitwisseling en dialoog tussen de verschillende nationale toezichthoudende instanties. Dit forum biedt leden de mogelijkheid hun ervaringen, werkwijzen en kennis uit te wisselen over onderwerpen die verband houden met de regulering, het toezicht en de controle van exploitanten. Het vertegenwoordigt ook de standpunten van de Europese regelgevende instanties bij nationale en internationale autoriteiten en organisaties, en fungeert als centraal contactpunt.

Via haar werkgroepen zorgt de GREF ervoor dat haar leden kunnen samenwerken aan gemeenschappelijke doelstellingen.  Ik ben al twee jaar voorzitter van de GREF en probeer deze werkgroepen zoveel mogelijk te stimuleren. Naar mijn mening moet het doel van deze bijeenkomsten niet alleen bestaan ​​uit ontmoeten en discussiëren. Het doel is om best practices uit te wisselen en de ervaringen te gebruiken als basis om onze regelgeving concreet te verbeteren.

De rol van de GREF beperkt zich niet tot Europa alleen; Het dient ook als centraal punt voor overleg met toezichthouders op andere continenten, met name Noord-Amerika. Het lijkt mij belangrijk om ook buiten Europa te communiceren en niet opgesloten te blijven in onszelf. We kunnen veel leren van de praktijken in andere landen over de hele wereld.

Wat zijn de belangrijkste kwesties waar de GREF zich vandaag de dag mee bezighoudt?

Er zijn momenteel 5 werkgroepen met als hoofdonderwerpen:

  • Verantwoord spelen
  • Samenwerking op het gebied van controle/sancties,
  • Witwassen van geld,
  • Digitaal en innovatie,
  • Statistieken.

De werkgroep statistieken is met name interessant omdat we hiermee de marktontwikkelingen in verschillende Europese landen met elkaar kunnen vergelijken. En om zo met cijfers te kunnen aantonen welke regelgevende maatregelen het beste werken en welke het minst effectief zijn.

Eén onderwerp komt de laatste tijd regelmatig ter sprake: de harmonisatie van de Europese regelgeving rond gokken. Wanneer verwacht u dit te bereiken? Zal de GREF deelnemen aan deze harmonisatie?

Ik denk niet dat dit op korte termijn zal worden doorgevoerd, om verschillende redenen. Het belangrijkste is dat elk land zijn eigen regelgeving heeft, die gekenmerkt wordt door sterke culturele en nationale bijzonderheden en vooral zijn eigen belastingen. Ik betwijfel of ze bereid zijn om deze inkomstenbron op te geven of te beperken in naam van Europese harmonisatie.

In deze context speelt de GREF een belangrijke rol. Het helpt verschillen te overbruggen en dient als brug tussen de verschillende wetgevingen; Uiteindelijk zorgt het ervoor dat toezichthouders geleidelijk aan tot gemeenschappelijke operationele oplossingen kunnen komen.

Welke lessen trekt u uit de discussies binnen de GREF voor de toekomst van de regelgeving in Frankrijk?

Voor ons is de GREF een echt testlaboratorium. Dankzij gesprekken met andere toezichthouders kunnen we zien wat wel en niet werkt, en hieruit nuttige lessen trekken.

Bonusvraag

Hoe zit het met online casino’s in Frankrijk? Er bestaat al een online gokmarkt in Frankrijk, met name voor poker en sportweddenschappen. Maar zal deze markt zich verder uitbreiden?

In Frankrijk bestaat er inderdaad al een aanbod van online kansspelen. Er zijn 3 spellen toegestaan: sportweddenschappen, paardenraces en poker. Hierbij zou gesproken kunnen worden over het uitbreiden van het online-aanbod, met name naar online gokautomaten.

De regering was een consultatie gestart over het openen van de online casinomarkt, maar deze consultatie werd stopgezet na het uiteenvallen van de vorige regering. De nieuwe regering heeft deze consultatie nog niet opnieuw gestart en we weten niet of dit op korte of lange termijn zal gebeuren.  Maar daar hebben we al over nagedacht.

Volgens talrijke onderzoeken wereldwijd zijn slots de meest verslavende spellen. Door het toestaan ​​van deze online games ontstaat er een groot risico op verslaving.

Marktdeelnemers stellen dat spelers die online op gokautomaten willen spelen, dat nu al via illegale websites doen en dat het toestaan ​​van deze spellen in Frankrijk ook zou bijdragen aan het opdrogen van de illegale sector, omdat spelers dan naar legale platforms worden geleid. Dat is waar, maar het zal niet magisch en totaal zijn. In landen waar onlangs online casino’s zijn geopend, bestaat nog steeds een illegale markt en wordt er nog steeds gevochten tegen de illegale sector.

Als de online sector momenteel ongeveer 2,5 miljard mensen vertegenwoordigt, betekent het openen van deze extra markt dat er een bijna gelijkwaardige nieuwe markt wordt geopend. Dit is geen kleine stap en ik kan u vertellen dat de grote internationale gamingbedrijven al voor de deur staan ​​en in de startblokken staan ​​om deze kans niet te missen als de sector open is. Het is niet zeker of al onze operators in staat zijn om met deze grote spelers te concurreren.

Kortom, de ANJ is niet tegen de opening van deze nieuwe markt, maar voor ons is het wel een oranje signaal. Mocht de overheid besluiten om groener te worden, dan raden wij aan om vanaf het begin een zeer strikt regelgevingskader op te stellen (verbod op reclame, limieten voor stortingen en verliezen, enz.) om de bescherming van spelers te waarborgen en misbruik te voorkomen.

Wilt u nog iets toevoegen?

Ja, ik wil het graag hebben over een recent initiatief van de ANJ om te strijden tegen “de trivialisering van gokken”. We werken samen met andere groepen en verenigingen, zoals de National Union of Family Associations en ouder-leraarverenigingen, om alle belanghebbenden te informeren en bewust te maken van dit probleem.

Het lijkt bijvoorbeeld misschien een kleinigheid om kinderen een kraslot onder de kerstboom te geven, maar het draagt ​​bij aan de trivialisering van gokken. De exploitanten zelf houden een geïdealiseerd beeld van gokken in stand, waarbij het de bedoeling is om snel geld te verdienen, respect van collega’s te genereren of het temperament van een echte sporter te hebben. Hoe dan ook, gokken is een dagelijkse activiteit, ook al is het vanwege de mogelijke risico’s geen gewone activiteit.

Natuurlijk is er niets mis met gokken, maar je moet je te allen tijde bewust zijn van de risico’s van verslaving, die zich bij kinderen en jongvolwassenen van 18 tot 24 jaar zeer snel kunnen ontwikkelen. Er is dus een echte culturele verandering nodig om de perceptie van gokken in Frankrijk te veranderen.

 | 

Caroline is gespecialiseerd in de casino-industrie, waar ze diepgaande kennis van de Franse kansspelsector combineert met een passie voor digitale innovaties. Ze onderzoekt de veranderingen die een revolutie teweegbrengen in deze sector, van de integratie van kunstmatige intelligentie in gebruikerservaring en data-analyse tot blockchain-technologieën die de veiligheid en transparantie van transacties vergroten. Nieuwsgierig en toegewijd is ze vooral geïnteresseerd in verantwoorde speloplossingen en nieuwe regelgeving, waarbij ze uiteenlopende onderwerpen behandelt als de bescherming van spelers, het beheersen van risicovol gedrag en het belang van ethische praktijken.

Dankzij haar diepgaande en toegankelijke artikelen stelt Caroline lezers in staat de trends, innovaties en uitdagingen van een voortdurend veranderende industrie beter te begrijpen. Het zorgt ervoor dat nieuwe technologieën worden gedemystificeerd en dat er een verband wordt gelegd tussen technische vooruitgang en de concrete implicaties daarvan voor spelers en exploitanten. Zijn doel? Bied een geïnformeerde en evenwichtige visie op een sector in volle transitie, tussen traditie en moderniteit, en draag tegelijkertijd bij aan een dialoog rond meer verantwoord en veilig gamen.

Aanbevolen

ANJ: Versterkte controle tegen witwassen

De Autorité Nationale des Jeux (ANJ) heeft de actieplannen van kansspeloperators geëvalueerd om witwassen van geld in 2024 tegen te gaan. Hoewel er vooruitgang is geboekt, blijven er hiaten bestaan, vooral in de detectiesystemen en de behandeling van meldingen.

Strijd tegen verslaving: ANJ scherpt de regels aan

De ANJ versterkt haar actie tegen overmatig gokken en de deelname van minderjarigen aan kansspelen door operatoren te verplichten tot strikte preventieplannen. Gezien de alarmerende cijfers – 1,17 miljoen probleemspelers in 2024, waarvan 360.000 met ernstig gokgedrag – eist de ANJ concrete en meetbare maatregelen, waaronder vroege detectie van risicovol gedrag en persoonlijke begeleiding van kwetsbare spelers.

Médiateur des jeux: een veelbelovend rapport 2024

Het rapport 2024 van de Médiateur des jeux belicht een jaar met een aanzienlijk aantal geschillen, vooral in sportweddenschappen, maar ook met een betere samenwerking van operatoren, waarbij 47% van de voorstellen werd aanvaard.