Gokken met een gamegevoel? Pas op voor deze valkuil
Online gokplatforms maken steeds vaker gebruik van technieken uit videogames. Denk aan beloningen, rankings, badges en dagelijkse uitdagingen. Alles om spelers langer te laten spelen en vaker terug te laten komen.
Deze vorm van gamificatie zorgt voor meer betrokkenheid. Maar het verandert ook hoe mensen gokken. De grens tussen spelen voor plezier en spelen voor winst vervaagt.
Toezichthouders maken zich zorgen over verslavend gedrag
Regelgevers zoals de Kansspelcommissie zien dat gamificatie het gedrag van spelers beïnvloedt. Spelers worden actiever, spelen vaker en geven meer geld uit. Vooral jonge spelers zijn hier gevoelig voor.
Door dagelijkse beloningen of het vrijspelen van levels krijgen ze het gevoel dat ze niet mogen stoppen. Het spel ‘speelt’ hen, in plaats van andersom.
De dopamineprikkels die normaal in games zitten, worden nu gekoppeld aan geld. En dat maakt het risico op verslaving groter.
Spelers verliezen sneller het overzicht en de controle
Doordat gokken steeds meer op gamen lijkt, verliezen spelers sneller de realiteit uit het oog. De focus ligt op punten, status of ‘doelen halen’ in plaats van op geld.
Je denkt dat je bezig bent met een spelletje. Maar in werkelijkheid ben je geld aan het uitgeven. Vaak meer dan je dacht.
Toezichthouders willen dat deze technieken transparanter worden. Ze vragen om limieten, waarschuwingen en minder psychologische druk in het spelontwerp.
Gamificatie is slim, maar niet zonder gevolgen
De inzet van gamificatie is begrijpelijk vanuit marketingoogpunt. Het houdt spelers betrokken en verhoogt de omzet.
Maar het draagt ook bij aan problematisch gokgedrag. Zeker bij kwetsbare groepen zoals jongeren en mensen met minder controle.
Als deze trend doorzet, moeten regels mee veranderen. En moeten platforms hun verantwoordelijkheid nemen. Spelplezier mag nooit zwaarder wegen dan mentale gezondheid.