Zwarte markt in italië boomt na reclameverbod

Illegale casino’s in Italië groeien spectaculair na reclameverbod

Na het invoeren van het reclameverbod in 2019, hebben de operatoren niet enkel een hevige onderlinge concurrentie, maar ondertussen kiezen meer en meer spelers voor illegale casino’s. La Gazzetta dello Sport bracht onlangs aan het licht dat de Italiaanse Kansspelcommissie oftewel het Douane- en Monopolie Agentschap (ADM) de toegang tot meer dan 9.000 illegale websites geblokkeerd heeft, dit is een stijging van meer dan 400 websites tegenover vorig jaar. 

Er wordt geschat door de EGBA (European Gaming and Betting Association), dat de totale omzet van illegaal gokken in Italie 25 miljard euro bedraagt. Met het oog op het recente nieuws van meerdere Serie A-voetballers die schuldig bevonden werden aan het gokken op illegale platforms, tonen deze cijfers aan hoe diepgeworteld het gokken is bij online casino’s die niet onder toezicht staan van de regulator (ADM). Deze illegale casino’s hebben geen licentie in een geografische jurisdictie en hebben dus ook geen beschermend, of regelgevend kader voor het beschermen van spelers om zich aan te houden. 

Illegale casino’s vertegenwoordigen het grootste deel van de zogenaamde zwarte gokmarkt: van de eerder genoemde 25 miljard euro is 18,5 miljard gerelateerd aan niet-geautoriseerde gokwebsites, die als paddenstoelen uit de grond schieten op het internet. Sinds het begin van 2023 heeft de Italiaanse Kansspelcommissie de toegang tot 9.828 illegale portals geblokkeerd, waarvan 143 in de afgelopen maand, en in totaal reeds 400 meer dan vorig jaar. Een direct gevolg van dit illegale circuit is een gat van een miljard euro in de schatkist door de zwarte gokmarkt.

Waarom gokken mensen op platforms die niet zijn goedgekeurd door de Italiaanse Kansspelcommissie? 

Volgens experts zijn hiervoor twee redenen. De eerste reden ligt veelal in de zoektocht naar spanning. Wanneer iemand de producten in het regelgevend aanbod niet voldoende vindt, zal hij elders op zoek gaan. Je kan dit vergelijken met mensen die op vakantie sigaretten kopen omdat ze goedkoper zijn en enkele sloffen kopen om thuis verder te gebruiken.

Wanneer een Kansspelcommissie te strikt optreedt, gaat dit ten koste van de kanalisatie van de markt. De kanalisatiegraad is de verhouding van spelers in een land dat op het gereguleerde aanbod speelt. Ook omwille van het algemene reclameverbod in 2019 kunnen mensen ook sindsdien moeilijker de legale en illegale casino’s uit elkaar houden, dus zijn ze zich er gewoonweg niet altijd van bewust dat ze een risico lopen, omdat ze niet worden beschermd bij het wedden en bij geldtransacties.

De tweede reden hiervoor is dat het plaatsen van weddenschappen op illegale sites, een strafbaar feit is in Italië. Voor degenen die niet willen of kunnen verschijnen en traceerbaar zijn, door met aanzienlijke bedragen te opereren die wettelijk niet zouden zijn toegestaan, wordt het gebrek aan controles paradoxaal genoeg gezien als een voordeel. Dit is bijvoorbeeld het geval voor voetballers, die duidelijk niet hun eigen weddenschappen plaatsen, althans niet de sportieve weddenschappen, rechtstreeks online, maar in plaats daarvan gebruik maken van tussenpersonen die verbonden zijn met de illegale platforms die geen meldingsplicht hebben zoals bijvoorbeeld het CTIF – CFI in België, waar legale Belgische sportsbooks steevast verdachte transacties moeten melden. 

Dat het fenomeen diepgeworteld zit bij de mensen werd duidelijk bij recent onderzoek van Noto Sondaggi gaf 17% van de ondervraagden aan ten minste één persoon te kennen die heeft gegokt op niet-geautoriseerde websites, terwijl 40% denkt dat het fenomeen toeneemt en 72% vindt dat het meer moet worden bestreden.

Met een onlangs ingevoerd reclameverbod, is de evolutie van de Italiaanse kansspelmarkt interessant voor de politieke beleidsmakers en de Belgische Kansspelcommissie.

 | 

Caroline is gespecialiseerd in de casino-industrie, waar ze diepgaande kennis van de Franse kansspelsector combineert met een passie voor digitale innovaties. Ze onderzoekt de veranderingen die een revolutie teweegbrengen in deze sector, van de integratie van kunstmatige intelligentie in gebruikerservaring en data-analyse tot blockchain-technologieën die de veiligheid en transparantie van transacties vergroten. Nieuwsgierig en toegewijd is ze vooral geïnteresseerd in verantwoorde speloplossingen en nieuwe regelgeving, waarbij ze uiteenlopende onderwerpen behandelt als de bescherming van spelers, het beheersen van risicovol gedrag en het belang van ethische praktijken.

Dankzij haar diepgaande en toegankelijke artikelen stelt Caroline lezers in staat de trends, innovaties en uitdagingen van een voortdurend veranderende industrie beter te begrijpen. Het zorgt ervoor dat nieuwe technologieën worden gedemystificeerd en dat er een verband wordt gelegd tussen technische vooruitgang en de concrete implicaties daarvan voor spelers en exploitanten. Zijn doel? Bied een geïnformeerde en evenwichtige visie op een sector in volle transitie, tussen traditie en moderniteit, en draag tegelijkertijd bij aan een dialoog rond meer verantwoord en veilig gamen.

Aanbevolen

Gokmarkt Italië krijgt nieuwe regels: Strenge leeftijdscontrole

In Italië wordt het een stuk moeilijker voor minderjarigen om toegang te krijgen tot volwassen content. Zoals gokken en pornografie of andersoortige content.

Flutter voltooit de overname van Snaitech

Flutter Entertainment maakte afgelopen dinsdag bekend dat het de overname van Snaitech heeft afgerond. Een operatie ter waarde van 2,3 miljard euro die een nieuwe fase markeert in de groeistrategie van Flutter.

Italië maakt licentiekosten online gokken 35 keer duurder

De Italiaanse Douane- en Monopolie Autoriteit (ADM) heeft de details van de nieuwe regels voor online goklicenties gepresenteerd.