LalaBet blijft actief in Nederland ondanks verbod
Het online casino LalaBet, dat verboden is om actief te zijn in Nederland, blijft zonder gevolgen opereren. Volgens de recentste gegevens van het Keurmerk Verantwoorde Affiliates (KVA) wordt er maandelijks meer dan 64.000 keer gezocht op de naam van deze illegale site. Een verontrustende populariteit die de ernst van het probleem blootlegt.
Maar hoe kan een platform dat niet erkend is door de Kansspelautoriteit (Ksa) toch zo zichtbaar blijven? Het antwoord ligt in een uitgekiende strategie, gebaseerd op digitale camouflage, gerichte marketing en misinformatie. Een doeltreffend recept om consumenten te misleiden en de wetgeving te omzeilen.
Geavanceerde digitale tactieken
LalaBet beperkt zich niet tot één enkele webadres. Naast de hoofdsite via Lala.bet, worden ook alternatieve domeinnamen zoals Lalabetnl.com actief gebruikt om specifiek Nederlandse internetgebruikers aan te spreken.
Op deze spiegelwebsite wordt alles in het werk gesteld om de lokale gebruiker aan te trekken. Er is een Nederlandstalige helpdeskpagina en grafische elementen verwijzen naar typisch Nederlandse symbolen: molens, tulpen, de driekleurige vlag. Alles lijkt erop gericht om een schijnbare legitimiteit op te bouwen.
“Op die manier wekt het platform op bedrieglijke wijze de indruk dat het over een vergunning beschikt en veilig gebruikt kan worden door Nederlandse consumenten,” waarschuwt een vertegenwoordiger van de KVA.
Een bedreiging voor consumenten
Door visuele elementen te gebruiken die typisch Nederlands aanvoelen, verwart LalaBet de gebruiker. Voor een doorsnee speler is het moeilijk om legale platforms van frauduleuze te onderscheiden. Deze verwarring ondermijnt de bescherming van consumenten, vooral de kwetsbaarsten onder hen.
De dreiging beperkt zich niet tot visuele misleiding. Door buiten het gereguleerde kader te opereren, ontwijkt LalaBet elk toezicht op verantwoord spelen, gegevensbeveiliging of eerlijke betalingen. Voor de autoriteiten is dit een ernstige overtreding met echte gevolgen voor gebruikers.
KVA slaat alarm: een oproep tot actie
Gezien deze toename luidt het Keurmerk Verantwoorde Affiliates de noodklok. De organisatie, die strijdt voor verantwoorde reclame in de kansspelindustrie, ziet dat illegale casino’s steeds agressievere marketingstrategieën toepassen. Hun aanpak is lokaler, sluwer en moeilijker te detecteren.
“De KVA stelt vast dat de marketingmethoden van illegale online casino’s steeds agressiever en zichtbaarder worden.”
De organisatie werkt samen met andere spelers in de sector en met de Kansspelautoriteit aan een alliantie om deze misleidende praktijken uit te roeien. Deze samenwerking kadert in een bredere inspanning om spelers te beschermen en het wettelijke kader te versterken.
Een kwestie van gedeelde verantwoordelijkheid
De zaak rond LalaBet roept een bredere vraag op: wie is er verantwoordelijk voor deze situatie? Hostingproviders, adverteerders, affiliate-influencers… ze spelen allemaal een rol. En toch sluiten velen de ogen.
Volgens sectoranalisten is enkel een versterkte coördinatie tussen autoriteiten, toezichthouders, internetproviders en advertentieplatforms in staat om opnieuw controle te krijgen over de situatie.