De Raad van Europa tegen de verslaving van jongeren
Gokspelen en bepaalde praktijken in videogames vormen een groeiende bedreiging voor jongeren. Of het nu gaat om sportweddenschappen, online casino’s of willekeurige beloningsmechanismen zoals loot boxes in videogames, de risico’s op verslaving blijven experts verontrusten. Zich bewust van deze gevaren heeft de Raad van Europa besloten krachtige maatregelen te nemen om deze kwetsbare groep te waarschuwen en beter te beschermen.
Verontrustende statistieken
Tijdens een tweedaagse conferentie in Rome maakten experts bekend dat tot 26,4 % van de tieners die online spelplatforms gebruiken, gokgerelateerde stoornissen kunnen ontwikkelen. Daarnaast loopt 16,3 % van de jongeren die betrokken zijn bij sportweddenschappen eveneens risico. Deze alarmerende cijfers benadrukken de dringende noodzaak om in te grijpen en deze kwetsbare groep te beschermen.
Videogames onder toezicht
De integratie van gokachtige mechanismen, zoals loot boxes, in videogames maakt regulering nog complexer. Met een videogame-industrie die naar verwachting tegen 2028 een omzet van 300 miljard dollar zal genereren, dubbel zoveel als in 2019, vervaagt de grens tussen spel en gokken steeds meer, wat de risico’s voor jongeren verhoogt.
Psychologische en sociale gevolgen
Hoewel slechts een minderheid van de tieners verslavingssymptomen ontwikkelt, kunnen de gevolgen ernstig zijn. Dr. Orsolya Kiraly van de Eötvös Loránd Universiteit in Boedapest heeft gevolgen vastgesteld zoals familieruzies, slaapstoornissen en een verslechtering van de fysieke gezondheid. Tegelijkertijd benadrukte Simona Pichini van het Nationaal Gezondheidsinstituut in Italië dat jongeren minder geneigd zijn dan volwassenen om gokproblemen te erkennen of hulp te zoeken vanwege de stigma’s die eraan verbonden zijn.
Een noodzakelijke initiatief
Om deze uitdagingen aan te pakken, heeft de Raad van Europa een nieuw initiatief gelanceerd om de groeiende zorgen over gokken en videogames bij jongeren aan te pakken. Deze aanpak is gericht op sensibilisering, preventie en het bieden van oplossingen om jongeren te beschermen tegen de bijbehorende risico’s.
Wetgeving over loot boxes in België
België loopt voorop in de regulering van loot boxes, de virtuele kisten met willekeurige voorwerpen die vaak met echt geld worden gekocht. In 2018 concludeerde de Belgische Kansspelcommissie dat loot boxes een vorm van gokken vormen en verbood hun integratie in videogames zonder de juiste vergunning. Grote bedrijven zoals Electronic Arts moesten deze functies uit hun titels in België verwijderen om aan de wetgeving te voldoen. Daarentegen hanteren buurlanden zoals Nederland minder strikte regels, hoewel ze de risico’s erkennen. In Frankrijk zijn loot boxes legaal, maar moeten ze voldoen aan transparantieverplichtingen, met name over de winstkansen. Deze regels dragen bij aan de bescherming van jongeren en andere kwetsbare groepen tegen verslaving.