Het laatste nieuws vanuit de Casinowereld!
Gambling club casino news circus nl 2

Circus wint grote rechtszaak: gokker krijgt niks terug

Een Nederlandse gokker stapte naar de rechter omdat hij vond dat het online casino Circus zijn zorgplicht had geschonden. In drie weken tijd verloor hij meer dan €20.000 en hij eiste dat geld terug. De man beweerde ook dat hij in Cruks stond en daarom nooit had mogen gokken.

Volgens de gokker had Circus hem moeten tegenhouden omdat hij zichzelf in Cruks had geregistreerd. Ook zei hij dat hij afwijkend gokgedrag liet zien en dat Circus hem daarom had moeten stoppen.

Wat gebeurde er precies met de registratie en het verlies?

De man registreerde zich bij Circus op 30 november 2022 maar speelde toen nog niet. Op 3 november 2023 logde hij weer in. Circus vroeg hem toen om zijn identiteitsbewijs opnieuw te uploaden. Hij moest ook een document aanleveren met zijn adresgegevens.

Hij leverde zijn ID en BSN-document aan, maar het adresdocument werd niet geaccepteerd. Op het bankafschrift stond namelijk een ander adres dan bij zijn registratie. Toch kon hij geld storten en spelen, omdat Circus via iDIN wel zijn adres had.

In drie weken verloor hij ruim €20.000. Daarna stuurde hij een mail naar Circus om zijn geld terug te eisen. Circus sloot meteen zijn account en weigerde het geld terug te betalen.

Hoe oordeelde de rechter in deze zaak?

De rechter in Amsterdam gaf Circus gelijk. De rechter vond dat er toen nog geen regels waren die gokbedrijven verplichtten om in te grijpen bij zulke verliezen. Ook zei de rechter dat het verlies niet zo groot was dat ingrijpen nodig was.

De man had bovendien steeds binnen zijn eigen stortingslimieten gespeeld. De rechter wees er ook op dat Circus bij elke inlogpoging controleerde of de man in Cruks stond. Dat was niet het geval.

Over het Facebook Messenger-bericht van TOTO zei de rechter dat het geen betrouwbaar bewijs was. De profielfoto en tijd van het gesprek klopten niet. Ook de bewering dat het gesprek vertaald was uit het Pools riep alleen maar meer vragen op.

Wat zegt Circus en hun advocaten hierover?

Advocatenkantoor Franssen Tolboom, dat Circus hielp bij de zaak, reageerde blij. Volgens hen laat deze uitspraak duidelijk zien waar de zorgplicht van gokbedrijven stopt.

Ze zeiden dat steeds meer gokkers geld terug proberen te krijgen door te zeggen dat gokbedrijven hun zorgplicht schenden. In dit geval was daar volgens de rechter geen sprake van. Circus hoeft het geld dus niet terug te betalen en de gokker moet de proceskosten betalen.

 | 

Glen brengt een frisse kijk op goknieuws en combineert scherpe onderzoeksvaardigheden met een diepgaande interesse in de evolutie van de sector. Hij streeft er altijd naar zijn lezers te informeren en uit te dagen door een breed scala aan onderwerpen te behandelen.

Aanbevolen

Nederlands tv-programma Radar onderzoekt rechtszaken tegen Unibet

In het consumentenprogramma Radar van AvroTros is er heel wat commotie ontstaan over de kortgedingen die zijn aangespannen tegen gokbedrijf Unibet. Radar dook met plezier in het dossier en vroeg schriftelijke reacties aan de Nederlandse Kansspelautoriteit (Ksa) en staatssecretaris Teun Struycken. De aflevering werd uitgezonden op NPO2 op 26 mei.

Globale stortingslimiet: welke risico’s voor spelers?

Al maanden woedt er in Nederland een debat over de invoering van maandelijkse stortingslimieten die gelden voor alle online kansspelaanbieders samen. Hoewel de maatregel bedoeld is om spelers beter te beschermen, roept ze grote bezorgdheid op. Problemen rond privacy, technische uitdagingen en bedreigingen voor de kanalisatie naar het legale aanbod vormen serieuze obstakels voor de invoering ervan.

Jeroen Hairwassers (Fontys) doet onderzoek naar het voorkomen van gokverslaving bij jongvolwassenen

Jeroen Hairwassers werkt als docent-onderzoeker bij Fontys en doet momenteel onderzoek naar hoe gokverslaving bij jongvolwassenen kan worden voorkomen. Hij heeft een beurs voor promotieonderzoek ontvangen en zal samenwerken met het Amsterdam UMC-ziekenhuis.