De Nationale Postcode Loterij helpt de voedselbanken
In april 2025 lanceerde Voedselbanken Nederland de campagne “Ook voor jou” met financiële steun van de Nationale Postcode Loterij. Dit initiatief is bedoeld om mensen te bereiken die recht hebben op voedselhulp, maar er door onwetendheid of schaamte geen gebruik van maken. Volgens Voedselbanken Nederland hebben ongeveer 540.000 mensen in Nederland voedselhulp nodig, maar meer dan 70 % van hen vraagt die hulp niet aan.
Henk Staghouwer, voorzitter van Voedselbanken Nederland, benadrukt:
“Armoede is niet alleen een financieel probleem. Het is een maatschappelijk en sociaal probleem. Enerzijds zijn mensen bang geworden dat hulp vragen hen misschien wel meer schaadt dan voordeel brengt. Anderzijds belemmeren trots en schaamte om hulp te vragen. Nu door de stijgende voedselprijzen basisproducten zoals brood, zuivel en groenten duurder dan ooit zijn, is het nog belangrijker om deze mensen te bereiken.”
De campagne wil het stigma rond voedselhulp doorbreken en het publiek informeren dat de voedselbank een vrijwilligersorganisatie is die klaarstaat om mensen in nood te helpen.
De Nationale Postcode Loterij: Een onschatbare steun
De Nationale Postcode Loterij, opgericht in 1989, steunt goede doelen die zich inzetten voor een rechtvaardige, gezonde en duurzame wereld. Dankzij haar deelnemers kon ze een aanzienlijke financiële bijdrage leveren aan de campagne “Ook voor jou”, bovenop haar gebruikelijke jaarlijkse steun.
Deze bijdrage maakt het mogelijk om met de campagne een breder publiek te bereiken via verschillende communicatiekanalen om bewustzijn te creëren en te informeren over de beschikbare hulp.
Directe en toegankelijke hulp
De campagne “Ook voor jou” biedt vier weken lang onvoorwaardelijke voedselhulp. Daarna wordt een evaluatie uitgevoerd om de langetermijnbehoeften te bepalen, met een gemiddelde ondersteuning van ongeveer anderhalf jaar.
Mensen met financiële moeilijkheden kunnen zich aanmelden via de officiële website van Voedselbanken Nederland om van deze hulp gebruik te maken.
De schaamte doorbreken
Een studie van de Universiteit van Tilburg (april 2025) toont aan dat schaamte een groot obstakel vormt voor mensen om voedselhulp aan te vragen. De campagne wil dit taboe doorbreken door hulp zichtbaarder te maken en zorgprofessionals en sociale diensten aan te moedigen mensen in nood door te verwijzen naar de voedselbank.
De campagne “Ook voor jou” is een oproep tot nationale solidariteit. Ze herinnert eraan dat armoede iedereen kan overkomen en dat hulp vragen geen zwakte is, maar een stap naar een beter leven.
Dankzij de samenwerking tussen Voedselbanken Nederland en de Nationale Postcode Loterij krijgen duizenden mensen toegang tot essentiële voedselhulp, waardoor voedselonzekerheid in Nederland verminderd wordt.
De Nationale Postcode Loterij in opspraak
In maart 2025 lanceerde de Nederlandse YouTuber Rick Broers, bekend onder de naam “Serpent”, een petitie om de Nationale Postcode Loterij in haar huidige vorm te verbieden. Volgens hem moedigt het prijzenverdelingssysteem op basis van postcodes inwoners aan om mee te spelen uit angst om een kans mis te lopen, eerder dan uit plezier. Serpent uitte ook kritiek op de agressieve marketing van de loterij, met name de ongevraagde reclames en promotiepost, die hij opdringerig vindt. Met meer dan 20.000 verzamelde handtekeningen, oftewel de helft van het beoogde aantal, zou Serpents petitie binnenkort door de Nederlandse Tweede Kamer kunnen worden behandeld.