Late aankondiging nieuwe gokwet zorgt voor onvrede bij operatoren en clubs
Vanaf het nieuwe jaar wordt het voor Belgische sportclubs flink lastiger om geld te verdienen via gokbedrijven. De Kansspelcommissie (KSC) heeft besloten om goksponsoring strenger aan te pakken door een positie in te nemen rond de zogenoemde 2nd brands. Niet alleen verdwijnen de logo’s van gokbedrijven van de voorkant van shirts en zullen ze maximaal 75cm2 groot zijn, maar ook rond de sportvelden wordt de visibiliteit van gokreclame helemaal verboden.
Clubs balen van de korte aankondiging
In de laatste maanden werd er duchtig gezocht naar creatieve oplossingen zoals Circus Daily, Bwin.tv, PepperMill Casino & Friends, of zelfs de Star Casino foundation. Toch besloot de kansspelcommissie om deze jonge bedrijven in de kiem te smoren. Zowel de aanwezigheid van het logo als de merknaam vermelding wordt gezien als reclame van kansspelen, die vallen buiten de regels van de sportsponsoring.
Sportclubs reageren boos op de timing van de nieuwe regels. “De kansspelcommissie heeft bloed aan hun handen. Ze komen last minute terug op vooraf ingenomen standpunten.”
Achterpoortjes worden keihard dichtgetimmerd
Vele clubs die langlopende deals hebben met met gokbedrijven hadden waren blij dat ze toch nog een waardevolle invulling konden geven tot het absolute verbod van 2028. Dit maakt de plotse ommekeer van de Kansspelcommissie des te zwaarder om te slikken. Sponsoring via omwegen, zoals foundations of supportersverenigingen die stiekem door gokbedrijven worden betaald, is ook niet meer toegestaan. Dit stond eerder niet expliciet in de wet, maar daar heeft de KSC nu een stokje voor gestoken.
Een woordvoerder van de commissie legt uit: “We hebben gezien dat sommige clubs proberen de regels te omzeilen met creatieve constructies. Dat kan echt niet. Het doel is om gokverslaving tegen te gaan en jongeren te beschermen. We nemen dit heel serieus.”
Supporters hebben gemengde gevoelens
Ook de fans roeren zich. Sommige supporters zijn blij met het besluit, vooral omdat ze vinden dat gokken te veel wordt genormaliseerd. “Het is gewoon niet gezond,” zegt een trouwe supporter van Club Brugge. “Je ziet kinderen met shirts rondlopen waar een gokbedrijf op staat. Dat kan echt niet meer.”
Andere fans denken daar anders over. “Ik snap dat ze gokverslaving willen aanpakken, maar sportclubs zitten straks zonder geld,” zegt een Royal Antwerp-fan. “Gokbedrijven betalen gewoon goed. Wie gaat dat gat vullen? De overheid zeker niet!
Operatoren zien grijze wolken
Bij gokbedrijven groeit de frustratie. Zij voelen zich telkens weer het doelwit van strengere regels. “Elke keer moeten wij ons aanpassen” zegt een woordvoerder van een grote operator. “Het lijkt alsof ze ons in de doofpot willen steken, maar tegelijkertijd heb je wel 50% van de mensen die op een illegaal casino spelen. Het voelt hypocriet en dit komt de spelersbescherming opnieuw niet ten goede.”
Een insider in de gokwereld voegt toe: “We willen ons gewoon aan de wet houden, maar als de regels steeds veranderen, wordt het voor ons onmogelijk om normaal zaken te doen.”