Gambling club casino news football voetball club sponsoring

De status van gokreclame en voetbalsponsoring: Mogelijk een bloedbad voor clubs

Het einde van gokreclame in de sport komt snel dichterbij in België. Nieuwe regels, die de Belgische overheid heeft ingesteld, leggen zware beperkingen op aan gokreclame en sponsoring door gokbedrijven. Nergens is de visibiliteit zo groot als bij voetbalclubs. De moderne gladiatoren krijgen wekelijks veel bekijks via alle kanalen. Het product voetbal was nog nooit zo populair, en wereldwijd maakten gokbedrijven graag gebruik van deze visibiliteit. 

Als we lokaal kijken zal het reclameverbod voor de voetbalclubs in de Jupiler Pro League en de Challenger Pro League een flinke financiële tegenvaller zijn. Ze verwachten samen zo’n 15 miljoen euro aan sponsorgeld te verliezen. Wetende dat het recordverlies eerder dit jaar voor clubs op 193 miljoen stond, lijkt er dus niet meteen beterschap te komen. 

Strengere regels voor gokreclame in België

Sinds 1 juli 2023 gelden er strenge regels voor gokreclame in België. Gokbedrijven mogen alleen nog reclame maken voor hun eigen legale aanbod, en dat ook alleen maar op hun eigen locaties of via hun eigen website en social media. En zelfs dan mogen ze niet mikken op kwetsbare groepen, zoals minderjarigen of mensen die risicovol gokgedrag vertonen.

Voetbalclub / sponsoring van gokbedrijven

Bij sportwedstrijden is het nog strenger. Er mag alleen incidentele reclame te zien zijn, zoals verslaggeving van buitenlandse sportevenementen waar gokreclame nog wel mag. Maar voor Belgische clubs betekent dit een flinke inperking van hun mogelijkheden om geld te verdienen aan sponsoring.

Sportclubs hikken aan tegen groot verlies door het gokverbod

Het verbod op gokreclame en -sponsoring raakt de Belgische sportclubs keihard. Vanaf 1 januari 2025 mogen ze geen enkele vorm van gokreclame meer tonen in hun stadions. Geen banners, geen spotjes, geen posters – alles moet weg. Dit is een grote klap voor de clubs, want veel van hen hebben gokbedrijven als sponsor. 

1e divisie
Casino partner
GenkStar Casino + PepperMill Casino
GentCircus
R. Antwerp FCBetFIRST
Club BruggeUnibet
Sporting CharleroiUnibet + Lotto
RSC AnderlechtNapoleon + Lotto
Standard de LiègeCircus
Oud-Heverlee LeuvenStar Casino
KVC Westerlo777.be
KV MechelenGolden Palace
FCV Dender EHStar Casino
Union Saint-GilloiseLotto
STVVStar Casino
KV KortrijkUnibet
Cercle BruggeGolden Palace
K. Beerschot V.A.Star Casino

Vooral de 16 clubs in de hoogste divisie gaan flink wat geld mislopen: samen zo’n 10 miljoen euro per jaar. En de clubs in de tweede divisie komen daar nog eens 5 miljoen bij opgeteld. Dat maakt een totaal verlies van 15 miljoen euro aan sponsorgeld.

2e divisieCasino partner
RWDMGolden Palace
RAAL La LouvièreGolden Palace
KMSK DeinzeStar Casino
Zulte WaregemNapoleon
Lommel SK
LierseGolden Palace
Patro EisdenPepperMill Casino
SK BeverenPepperMill Casino
Jong Genk*
Royal Francs BorainsLadbrokes.be
Club NXT*
KAS Eupen
RFC SeraingGolden Palace
RFC LiègeStar Casino
RSCA Futures*
KSC Lokeren-TemseBetFIRST

*Jeugdploegen van 1e klasseploegen mogen slechts 3 spelers ouder hebben dan 23 en hebben dus verminderde visibiliteit voor gokkantoren daarom hebben we geen sponsor aangegeven bij jeugdploegen.

Als je alles optelt, krijg je de volgende tabel: 

Casino / BookmakerAantal professionele voetbalclubs 
Star Casino 7
Golden Palace 6
PepperMill Casino 3
Unibet3
BetFirst2
Napoleon 2
Circus 2
Ladbrokes1
777.be1


De Nationale Loterij valt op dit moment nog niet onder de wetgeving en sponsort ook 3 voetbalteams.

Een kleine uitzondering voor gokreclame op shirts

Toch mogen de clubs nog even ademhalen, want er is een kleine uitzondering. Tot 31 december 2027 mogen ze nog een klein logo van een gokbedrijf op hun shirts dragen. Maar het logo mag niet groter zijn dan 75 cm² (ter grootte van een kleine GSM), en het mag geen slogan bevatten. 

Het logo mag dus niet meer op de voorkant van het shirt staan, zodat het minder opvalt. Maar na 2027 is ook dit afgelopen. Dan mogen professionele sportclubs geen enkel gokbedrijf meer op hun kleding hebben.

Wat betekent dit voor de toekomst van Belgische sportclubs?

Het verlies van gokreclame betekent dat de clubs naar nieuwe sponsoren moeten zoeken. Vooral voetbalclubs in de hoogste divisie zijn nu afhankelijk van het grote geld dat gokbedrijven erin pompen. Maar de Belgische overheid heeft besloten dat gokken en sport geen goede match zijn, vooral omdat gokreclame jongeren aantrekt. Dit is een kwetsbare groep die extra vatbaar is voor gokverslaving.

De vraag blijft: kunnen de clubs deze inkomsten missen of moeten ze snel op zoek naar alternatieven? Voor veel clubs hangt er heel wat vanaf, en de tijd dringt. Als ze voor 2028 geen nieuwe sponsoren vinden, kan dit voor sommigen flinke financiële problemen betekenen.

 | 

In het hart van de Gambling Club staat onze toegewijde journalist, Maxime (32), wiens passie voor journalistiek verder gaat dan het simpelweg rapporteren van feiten.

Met een scherp oog voor detail en een onverzadigbare nieuwsgierigheid, streeft Maxime ernaar om de verhalen te ontdekken die ertoe doen, die onze gemeenschap vormen, en die de wereld om ons heen beïnvloeden. Met jarenlange ervaring in de kansspelen, variërend van verslaggeving bij lokale nieuwsberichten tot internationale onderzoeken, brengt Maxime een diepgaand inzicht in de complexiteiten van de hedendaagse nieuwslandschap.

Aanbevolen

Boris Van Severen schittert in nieuwe thriller ‘Moresnet’: ‘winnen of verliezen?’

Vanaf vandaag kun je ‘Moresnet’ kijken op Streamz, een spannende mystery thriller met Boris Van Severen in de hoofdrol.

Sportsponsoring beperkt voor kansspelen vanaf 2025

Vanaf 1 januari 2025 treden in België nieuwe beperkingen in werking met betrekking tot sportsponsoring door kansspelbedrijven.

België zet grote stap in veilig gokken tijdens BAGO-conferentie

Van 18 tot 24 november draait het in heel Europa om één ding: veilig en verantwoord gokken. Tijdens de Safer Gambling Week staan verantwoord spelen en spelersbescherming centraal.