Opa opent rechtszaak tegen Bingoal
Een 77-jarige Nederlandse opa daagt Bingoal voor de rechter. De man is razend omdat zijn minderjarige kleinzoon van 17 jaar binnen twee maanden 162.500 euro kon verliezen zonder dat ze bij het gokbedrijf ingrepen. In totaal verloor de jongen zelfs een half miljoen euro bij maar liefst 18 verschillende online casino’s.
Dit verloren geld was afkomstig van opa’s spaarrekening. De opa spant daarom een rechtszaak aan tegen gokbedrijf Bingoal, omdat hij hen hoofdelijk aansprakelijk houdt. Daar heeft zijn kleinzoon immers het meeste geld verloren.
Sneller ingrijpen
Bovendien was Bingoal één van de eerste online casino’s waar de minderjarige kleinzoon door middel van een kopie van zijn vader’s paspoort een account aanmaakte. De opa vindt het niet kunnen dat ondanks een groot verlies in een korte periode ze het maandenlang nalieten om actie te ondernemen. En er was niet enkel veel verlies geleden, maar hij maakte ook nog eens misbruik van zijn vader’s identiteit en opa’s spaarrekening. Het gokbedrijf had volgens de man dan ook veel sneller moeten ingrijpen.
De 77-jarige man heeft advocaat André Bussink onder de arm genomen voor deze rechtszaak en is van mening dat Bingoal ernstig tekort is geschoten in het vervullen van de zorgplicht. Hij haalt hiermee het wetsartikel aan dat stelt dat een account moet geschorst worden bij een redelijk vermoeden dat de speler door onmatige deelname of door kansspelverslaving zichzelf of zijn naasten schade kan berokkenen.
Spaarrekening van opa
De opa eist van Bingoal de verloren 162.500 euro terug met daarnaast ook een schadevergoeding. Zijn eis houdt verband met het totale bedrag dat zijn kleinzoon van zijn spaarrekening heeft verloren bij achttien online casino’s in Nederland. Dit bedraagt maar liefst een half miljoen euro. De man is van mening dat deze schade nooit was ontstaan indien ze bij Bingoal tijdig hadden ingegrepen.
Accounts geopend via kopie paspoort
De jongen gebruikte een kopie van het paspoort van zijn vader om accounts bij online casino’s te openen. Dit had uiteraard nooit mogen gebeuren. Zijn vader beheerde de rekeningen van de opa en zo kon de jongen via de pincodes bij zijn spaarcenten.
Een jaar geleden
Ongeveer een jaar terug verloor hij 17.500 euro bij zijn eerste dag op Bingoal. Een bedrag dat de weken daarop zelfs nog fiks opliep. Zijn stortingslimiet was op dat moment zelfs nog 30.000 euro per week, met zelfs een tijdslimiet van 18 uur per dag. Deze limiet is nochtans in het leven geroepen om spelers te helpen bij het beheren van hun speeltijd. Zo kunnen ze een specifieke periode instellen waarin ze kunnen spelen voordat ze automatisch worden uitgelogd of waarschuwingen ontvangen.
Na elf dagen ontving de jongen een e-mail met de melding dat zijn speellimieten erg hoog waren en dat ze onderzoek wilden doen naar zijn inkomsten. Bijna twee maanden later werden de weeklimieten twee keer verlaagd (eerst naar 15.000 en daarna naar 7.500 euro) totdat op verzoek van de advocaat het account in juli werd gesloten. De kleinzoon was op dat moment reeds in therapie voor zijn gokverslaving. Er is nog geen datum bekend voor de rechtszaak tussen Bingoal en de 77-jarige man. Inmiddels zou er wel weer een goed contact zijn tussen opa en kleinzoon.
Wettelijke zorgplicht
Dit houdt ondermeer in dat er moet worden bijgehouden wie vaak komt spelen. Als iemand te vaak komt of teveel geld spendeert, dan moet een aanbieder die speler in kwestie daar op zijn minst op wijzen. Een gokstop kan ook een mogelijke maatregel zijn.
Minister Weerwind van rechtsbescherming wil dat een persoonlijk contactmoment verplicht wordt als iemand een stortingslimiet van meer dan 350 euro per maand instelt. De Ksa wil dat aanbieders verplicht worden om te onderzoeken of een speler het risico kan dragen als die meer dan 700 euro op een spelersrekening stort.
Tweemaal beboet door Kansspelautoriteit (Ksa)
Het Kansspelautoriteit (Ksa) afgelopen jaar heeft de Ksa Bingoal tweemaal beboet. Het online casino kreeg eerst een boete van 350.000 euro voor het niet uitvoeren van de verplichte Cruks-controle. Enkele maanden daarna kwam er zelfs nog een boete van 400.000 euro bovenop voor het versturen van e-mails met bonussen naar jongvolwassenen door Bingoal.
Reactie van Bingoal
Bingoal heeft in een reactie aan de NOS laten weten dat ze zelf aangifte hebben gedaan tegen de 17-jarige jongeman, omdat er sprake is van identiteitsfraude. Hij is zelf minderjarig en mocht dus geen geval zelf een account openen bij een online casino.
Reactie Bingoal:
“Bingoal heeft deze zaak, zoals van haar mag worden verwacht, vorig jaar gemeld bij de Kansspelautoriteit en de politie. Sindsdien zijn er vanuit de toezichthouder geen nadere stappen ondernomen en heeft de politie het één en ander in onderzoek genomen. Gezien de complexiteit van de zaak, waarbij bij meerdere aanbieders spelersaccounts zijn aangemaakt, en de sterke vermoedens van identiteitsfraude, kan Bingoal op dit moment geen verdere inhoudelijke uitlatingen doen.”