ASA sanctioneert Play’n GO: advertenties voor hun gokkasten te kinderlijk bevonden
De Advertising Standards Authority (ASA) heeft drie banneradvertenties van spelontwikkelaar Play’n GO Malta Ltd geviseerd. Deze advertenties, verspreid via het platform Adroll, toonden een superheld-konijn, een DJ-robot en prinsessen in animéstijl. De ASA oordeelde dat deze beelden, ondanks de aanduiding “18+” en boodschappen rond verantwoord spelen, waarschijnlijk aantrekkelijk waren voor jongeren onder de 18 jaar.
Drie campagnes verboden, drie controversiële symbolen
- Het superheld-konijn dat een paasei vasthoudt
- De DJ-robot met een gepixeld roze gezicht, die Spinnin’ Records into the Beat promoot
- De prinsessen in animéstijl uit de reeks Moon Princess Origins
Deze beelden, als te “schattig” of te sterk gelinkt aan “jeugd popcultuur” beschouwd, leidden tot meerdere klachten van gebruikers.
De boodschap van de ASA: afwijzing van zelfverklaarde leeftijdsfilters
Volgens de CAP Code (regels 16.1 en 16.3.12) mogen gokadvertenties zich niet richten tot of aantrekkelijk zijn voor minderjarigen. Symbolen met een hoge “jeugdaantrekkingskracht”, zoals helden of tekenfilmfiguren, zijn dus formeel verboden.
Play’n GO erkende dat deze grafische ontwerpen mogelijk de aandacht van jongeren konden trekken, maar verdedigde het gebruik van Adroll en verklaarde dat enkel gebruikers die zich als meerderjarig hadden geïdentificeerd de advertenties konden zien.
De ASA was echter niet overtuigd: zelfregulering via cookies en gedragsmodellen (“lookalike audiences”) biedt onvoldoende garantie. Minderjarigen konden deze advertenties toch zien, zelfs vlak naast hun mailbox.
De sanctie: onmiddellijke en verplichte stopzetting
De ASA heeft Play’n GO opgedragen om deze beelden onmiddellijk terug te trekken en geen soortgelijke inhoud meer te verspreiden zolang er geen strikte leeftijdsverificatie is ingevoerd:
“Play’n GO erkende dat de beelden populair zijn bij volwassenen, maar gaf ook toe dat ze aantrekkelijk kunnen zijn voor kinderen. De advertenties mogen in hun huidige vorm niet opnieuw verschijnen. We hebben Play’n GO Malta Ltd gevraagd om in de toekomst geen beelden op te nemen in hun advertenties die aantrekkelijk kunnen zijn voor jongeren onder de 18.”
De autoriteit verduidelijkt dat de vergunning van de uitgever niet wordt ingetrokken, maar dat een nieuw incident de aandacht van de UK Gambling Commission kan trekken.
Welke oplossingen voor aanbieders?
Om aan de regels te voldoen, raadt de ASA bedrijven aan om gebruik te maken van:
- Geverifieerde databanken (gekoppeld aan betalingen of officiële verificaties)
- Gezichtsherkenning of het scannen van identiteitsdocumenten
- Betere digitale traceringstechnologie dan gewone cookies
Deze methoden zijn duur en bevinden zich nog in een experimentele fase, maar worden geleidelijk de nieuwe norm.
Naar strengere controle op gokreclame
De trend versnelt: ook andere aanbieders zoals Sky Vegas, Betfred en SkillOnNet kregen waarschuwingen voor advertenties die te sterk gelinkt waren aan een kinderlijk universum.
Op het Europese vasteland verstrengen landen zoals Frankrijk, Italië en Duitsland de regelgeving, soms tot een volledig verbod op gokreclame of tot beperking ervan tot bepaalde tijdslots.