Het laatste nieuws vanuit de Casinowereld!
Gambling club europe european union eu ue legislation

Frankrijk en Duitsland smelten samen tot gokmacht – wie volgt?

Banijay zet een grote stap in de online gokmarkt. Het entertainmentbedrijf neemt een meerderheidsbelang van 65% in de Duitse bookmaker Tipico. De overname betekent dat Frankrijk nu twee aanbieders heeft in de top vijf van Europa.

Nicolas Béraud, oprichter van Betclic, wordt voorzitter van Banijay Gaming. Volgens hem is deze fusie de start van een nieuw tijdperk. Hij spreekt van “een Europese groep gericht op duurzame groei”.

Betclic, Tipico en Admiral vormen samen een gokreus

De nieuwe combinatie van Betclic, Tipico en Admiral Austria bedient meer dan 6,5 miljoen spelers in zes landen. De gezamenlijke omzet bedraagt ruim 3 miljard euro. Door deze fusie ontstaat een speler die volgens Béraud sterker en innovatiever kan opereren.

Béraud benadrukt dat de bedrijven ervaring hebben met streng gereguleerde markten. Tipico speelt in Duitsland, terwijl Betclic actief is in Frankrijk, Portugal en Polen. 

“Strenge regels maken ons beter en verantwoordelijker,” zegt hij.

Nieuwe groei ligt volgens Banijay buiten de landsgrenzen

Hoewel de focus nu ligt op het samenbrengen van de drie merken, sluit Béraud verdere overnames niet uit. Volgens hem hoort groei bij de cultuur van het bedrijf. Nieuwe markten in Europa liggen in het vizier.

Banijay hoopt ook dat Duitsland illegale aanbieders harder aanpakt. Tipico heeft nu al meer dan 1.250 legale vestigingen. Volgens Béraud zou Tipico goed passen in een ruimer gereguleerd casinolandschap.

De samenwerking volgt op andere megadeals in Europa. Eerder namen Flutter en Entain al partijen over in Italië en Polen. De Europese markt groeit snel en wie achterblijft, verliest terrein.

Frankrijk blijft belangrijk maar fiscaal onvoorspelbaar

De Franse markt blijft lastig vanwege hoge belastingen. Dat is ook waarom Banijay kiest voor uitbreiding in andere landen. De lancering van Bet365 in Frankrijk vóór het WK van 2026 speelt daarbij ook mee.

Frankrijk wil ondertussen ook strenger toezien op reclame. De nieuwe reclamecode van ANJ legt meer regels op. En via Web3-vernieuwing wil de ANJ ook illegale geldstromen blokkeren.

 | 

Glen brengt een frisse kijk op goknieuws en combineert scherpe onderzoeksvaardigheden met een diepgaande interesse in de evolutie van de sector. Hij streeft er altijd naar zijn lezers te informeren en uit te dagen door een breed scala aan onderwerpen te behandelen.

Aanbevolen

EGBA legt een pact op voor gokinfluencers

Maarten Haijer vraagt om een gemeenschappelijke visie op gokken

Schademarkers: nieuwe Europese norm