Het ziet ernaar uit dat Club Brugge opnieuw in zee gaat met een gokbedrijf als hoofdsponsor. Volgens geruchten zou het gaan om een miljoenencontract met het online gokbedrijf Betsson, al is er nog geen officiële bevestiging.
Betsson is al hoofdsponsor van Boca Juniors
Het Zweedse Betsson AB is een online gokbedrijf dat zich specialiseert in alle casinospelen, sportweddenschappen en krasloten. Ze zijn reeds hoofdsponsor van de gerenommeerde Argentijnse club Boca Juniors.
Ze beheren meer dan 20 online gamingmerken, waaronder BetFirst, Betsafe en NordicBet. En zoals het er nu uitziet, worden ze ook de nieuwe hoofdsponsor van Club Brugge.
Club Brugge heeft ook al ervaring met gokbedrijven, want sinds 2019 is Unibet de hoofdsponsor van Club Brugge. Toen betaalden ze 6 miljoen euro voor twee seizoenen. Maar deze nieuwe overeenkomst zou een record kunnen worden en dat bedrag overstijgen.
Reclameverbod voor gokken in sportsector wordt aangescherpt
Deze deal is opvallend, want vanaf 1 januari 2028 geldt er een algemeen reclameverbod voor gokken en de sportwereld. Tot eind 2027 zijn kleinere logo’s, dus beperkte shirtreclame, nog toegestaan, maar die mogen niet meer op de voorkant staan.
Door deze strengere regels zijn bedrijven en sportclubs soms creatief. Zo stond U-Experts, een submerk van Unibet, eerder op de shirts van Club Brugge. Dit submerk had geen problemen, want wie het googelt, komt terecht op een nieuwsapp met artikels en video’s.
En daarom is het nog steeds mogelijk om samen te werken met gokbedrijven. Het lijkt erop dat de overheid voorlopig geen bijkomende maatregelen neemt. Creatieve deals blijven dus mogelijk.
Lucratieve deal in zicht ondanks strengere wetgeving
Bet365, ook een zeer bekende naam en een van de grootste bookmakers ter wereld, is momenteel een van de sponsors van de Champions League. Dit is slechts één van de vele voorbeelden waarbij gokbedrijven en de voetbalwereld blijven samenwerken.
Het is dus geen verrassing dat Betsson zich richt op Club Brugge als een van de meest succesvolle voetbalclubs in België. En met wat creativiteit kunnen submerken de sportsector blijven sponsoren.
Als voetbalfan heb je misschien opgemerkt dat BetFIRST, een van de gokmerken van Betsson, de shirts van Antwerp sierde. Maar die samenwerking loopt nu ten einde.
Submerken maken ook hun intrede bij andere voetbalclubs
Er zijn nog andere voetbalclubs met een gokbedrijf als sponsor, maar die een submerk op het shirt tonen, wat wél mag. Dat is het geval bij La Louvière, waar Golden Palace de hoofdsponsor is, maar ze reclame maken voor Golden Palace News. Deze website richt zich volledig op Belgisch sportnieuws.
Bij Charleroi zien we een gelijkaardig verhaal waar Napoleon Games actief is als hoofdsponsor, maar waar Napoleon Score opduikt, een website waar je live voetbalresultaten kunt volgen.
In deze situaties is het telkens hetzelfde bedrijf dat sponsort, maar waarbij een submerk actief is in een andere tak, waardoor het wel op het shirt mag staan. Dit is volledig in lijn met de huidige regelgeving.
De Kansspelcommissie startte vorig seizoen een onderzoek naar shirtsponsoring
Ondanks het feit dat de Kansspelcommissie een onderzoek opstartte, kon ze alleen maar concluderen dat alles volgens de regels verliep.
Stefaan Savenberg, secretaris van de Kansspelcommissie:
“In 2023 werd bij de Raad van State beroep aangetekend tegen het Koninklijk Besluit inzake reclame, dat de strengere gokwetgeving omschrijft. De Raad van State heeft echter nog geen uitspraak gedaan in die zaak en in afwachting daarvan heeft de rechtbank van Doornik de Kansspelcommissie verboden om sancties op te leggen zolang er geen expliciete aanzet tot gokken is. Concreet betekent dit dat er bij Club Brugge geen link was in de U-Experts app met de tekst ‘Hier kan je geld inzetten’ of een boodschap als ‘waag hier je kans’. Er was dus geen proactieve aanzet tot gokken. We controleerden regelmatig of dat niet veranderde, maar dat was niet het geval. Deze creatieve oplossingen zijn dus niet strafbaar. Hetzelfde gold voor Antwerp, dat speelde met AntwerpFirst in plaats van BetFirst op het shirt.”
Betsson heeft ervaring met creatieve oplossingen
BetFirst is een van hun submerken en daarom lanceerden ze AntwerpFirst bij Antwerp om in regel te blijven. Club Brugge zal waarschijnlijk een gelijkaardig scenario kennen waarbij een submerk op het shirt verschijnt. Maar momenteel liggen er geen officiële plannen op tafel en houdt Club Brugge de lippen stijf op elkaar.
Bij de Pro League, de koepel van Belgische sportclubs, verwacht men dat zowel clubs als sponsors zich steeds houden aan het strikte wettelijke kader. Toch zijn er bewustmakingscampagnes gepland.
Men vindt dat het profvoetbal een van de belangrijkste partners is van de Kansspelcommissie om op een verantwoorde manier met gokken om te gaan. Volgende zomer organiseren ze samen met BAGO (Belgian Association of Gaming Operators) en de KBVB (Koninklijke Belgische Voetbalbond/Royal Belgian Football Association) een roadshow bij de voetbalclubs om jonge spelers bewust te maken van ethiek binnen de sport.
Pro League:
“We werken samen met de overheid en de betrokken sector aan bewustwording over verantwoord spelen om problematisch gokgedrag aan te pakken. De wetgever heeft een bepaalde vorm van reclame toegestaan juist om ervoor te zorgen dat wie wil gokken, terechtkomt op een vergunde site met leeftijdscontrole en andere beschermingsmaatregelen.”
Op die manier is het ook volledig verdedigbaar dat Club Brugge en/of een andere voetbalclub samenwerkt met een gokbedrijf.