Skins gambling wint terrein en baart de autoriteiten zorgen. Achter deze virtuele objecten die in videogames worden uitgewisseld, gaat een markt schuil die sterk lijkt op online casino’s, waar minderjarigen in de frontlinie staan. Geconfronteerd met een grensoverschrijdend fenomeen dat moeilijk te controleren valt, luiden de Britse toezichthouders de alarmbel.
Een wereldwijd fenomeen dat moeilijk te controleren is
De Britse toezichthouders waarschuwen voor een snelgroeiende praktijk: skins gambling, oftewel weddenschappen met virtuele objecten uit videogames. Volgens een rapport in opdracht van het Department for Culture, Media and Sport (DCMS) zijn er meer dan vijftig gespecialiseerde sites toegankelijk vanuit het Verenigd Koninkrijk. Sommige trekken zelfs meer maandelijkse bezoekers dan gevestigde operatoren zoals Betfred of BetVictor. Alleen al in februari 2025 verzamelden deze platforms bijna 6,9 miljoen bezoeken wereldwijd, waarvan 4% vanuit het Verenigd Koninkrijk.
De cijfers zijn verontrustend: tieners, vooral jongens van 11 tot 14 jaar, zijn twee keer zo geneigd om met skins te gokken dan jongvolwassenen van 22 tot 24 jaar. Voor velen is dit zelfs het allereerste contact met de gokwereld. Bijna 71% van de ondervraagde gebruikers zegt deze praktijk tussen hun 13e en 17e levensjaar ontdekt te hebben.
Mechanismen die casino’s imiteren
Skins gambling-sites nemen de codes van traditionele kansspelen over: roulettes, slotmachines of crash games. Hun mechanismen maken gebruik van bekende technieken om de betrokkenheid te verhogen: verliezen die vermomd worden als winsten, visuele “bijna-winst”-signalen, en het snelle tempo van de spelrondes.
Nog een verontrustend element: sommige spellen wekken de illusie dat de gebruiker controle heeft over het resultaat. In werkelijkheid draait alles om toeval, wat leidt tot langere speelsessies en een verhoogd risico op verslaving.
Een ruim onvoldoende spelersbescherming
Een analyse van 20 platforms toont schrijnende tekortkomingen op het vlak van bescherming. Slechts een kwart van hen beschikt over een pagina gewijd aan verantwoord spelen. Geen enkele voert een echt doeltreffende leeftijdsverificatie uit. De meesten bieden wel de mogelijkheid tot zelfuitsluiting, maar die is beperkt tot hun eigen site, zonder coördinatie met andere operatoren.
De klantendienst, die normaal een ondersteunende rol moet spelen, schiet tekort. Van de 16 sites die een livechat aanboden, gaf slechts één een relevante reactie toen een gebruiker tekenen van verslaving meldde. De meerderheid beperkte zich tot algemene suggesties of helemaal geen antwoord.Eén ding is zeker: de opkomst van skins gambling illustreert het eeuwige touwtrekken tussen digitale innovatie en consumentenbescherming. De vraag blijft of de toezichthouders er in zullen slagen opnieuw de bovenhand te nemen.