Meta krijgt 10.000 euro boete per dag voor valse Barrière-advertenties
Het Franse casinobedrijf Barrière vecht al bijna een jaar tegen techgigant Meta (het bedrijf achter Facebook, Instagram en WhatsApp). En nu heeft een Franse rechter Meta een flinke boete opgelegd: 10.000 euro voor elke dag dat ze doorgaan met het tonen van valse advertenties waarin de naam van Barrière zonder toestemming wordt gebruikt.
Meta moet betalen als ze niet stoppen met nep-advertenties
In april besloot de rechtbank al dat Meta moest stoppen met het verspreiden van nep-advertenties waarin Barrière’s merknaam en het imago van hun casino’s en medewerkers werden misbruikt. Maar Meta heeft zich daar blijkbaar weinig van aangetrokken.
Daarom heeft de rechter nu gezegd: voor elke dag dat jullie niet stoppen, betalen jullie 10.000 euro. Ze hebben nog een maand om dit recht te zetten, anders beginnen de boetes op te lopen.
Dit nieuws werd afgelopen woensdag bekendgemaakt door Barrière zelf. De nieuwe uitspraak werd op 10 september gedaan en geeft Meta nog een kans om in beroep te gaan, maar het wordt voor hen steeds moeilijker om onder deze boete uit te komen.
Valse advertenties brengen Barrière in de problemen
Het hele gedoe begon bijna een jaar geleden toen er online nep-advertenties opdoken waarin het leek alsof Barrière betrokken was bij illegale online casino’s. Mensen die op de advertenties klikten, werden doorgestuurd naar goksites die verboden zijn in Frankrijk. Hierdoor kreeg Barrière niet alleen een deuk in hun imago, maar kwam het bedrijf ook juridisch in de problemen.
In januari kreeg Meta Ierland (waar hun Europese hoofdkantoor zit) al een eerste veroordeling, maar ze gingen in beroep. In april bevestigde de rechter opnieuw dat Meta fout zat. Voor Barrière is deze nieuwe uitspraak een overwinning, omdat het volgens hen bewijst dat “ook grote bedrijven als Meta zich aan de wet moeten houden.”
De strijd is nog niet voorbij
Naast de boete die Meta nu boven het hoofd hangt, is er ook een strafrechtelijk onderzoek gestart naar de personen die verantwoordelijk zijn voor het maken van deze valse advertenties.
Barrière is vastbesloten om dit tot op de bodem uit te zoeken en gerechtigheid te krijgen voor de schade die ze hebben geleden.