Belgische Jongeren vinden de weg naar online kansspelen
De wereld van de casino’s, zowel online als offline, evolueert voortdurend, vooral met de opkomst van online casino’s en online bookmakers. Toch is het afwachten hoe het reclameverbod zijn impact zal hebben op de toekomst van de online kansspelmarkt in België en de kanalisatiegraad die op dit moment op 90% zou liggen.
De Kansspelcommissie heeft Ipsos de opdracht gegeven een onderzoek uit te voeren onder 1.000 jongeren tussen de 18 en 30 jaar. De resultaten van dit onderzoek leveren belangrijke informatie over hun gedrag met betrekking tot online kansspelen. De resultaten zetten aan tot denken.
Voorkeur voor legale sites
Een opvallende conclusie uit het onderzoek is dat 33% van de gokkers weleens op illegale casino’s heeft gespeeld, maar dat 90% van de ondervraagden bij legale aanbieders speelde. Een cijfer dat toch beduidend lager lag dan bij een gelijkaardige studie die gevoerd werd in Nederland door Ipsos, waarbij het cijfer op 94% lag. Vergeleken met andere landen doet België het nog niet zo slecht. Enige bemerking is wel dat de volgende voorbeelden beduidend jongere markten zijn, waarbij de online kansspelmarkt nog niet zo lang open is.
Nederland | 94% |
Denemarken | 90% |
Frankrijk | 80% |
Zweden | 77% |
Duitsland | 20% |
Spel Frequentie
De tweede conclusie die getrokken wordt uit de bevindingen. Het blijkt dat meer dan de helft (53%) van de ondervraagden de afgelopen drie jaar heeft gegokt. Bij mannen stijgt dit percentage zelfs tot 65%.
Met name online kansspelen en weddenschappen zijn populair. Marjolein De Paepe, woordvoerster van de Kansspelcommissie, benadrukt dat deze cijfers aantonen dat gokken onder jongeren geen marginaal verschijnsel is.
Recreatief Spelen
Bij zes op de tien jongeren blijft gokken incidenteel, wat suggereert dat het voor de meerderheid vooral een recreatieve activiteit is, volgens De Paepe. Toch is er zorgwekkend nieuws: 13% van de ondervraagde jongeren gaf aan dagelijks te gokken, wat kan wijzen op onverantwoord speelgedrag.
De rol van de reclame
In de enquête werd de jongeren ook gevraagd welke rol reclame speelde bij hun beslissing om te gokken. Een kwart van hen gaf toe dat reclame hen had aangezet om deel te nemen aan weddenschappen of casinospellen, of om door te blijven spelen. Het reclameverbod is ingegaan op 1 juli 2023. Dit staaft de bewering van het parlement die argumenteerde dat de casino’s de vraag naar kansspelen creëerden door middel van reclame. Volgens experts zullen echter de grenzen tussen een legaal aanbod en illegaal aanbod vervagen wanneer er geen reclame meer gevoerd wordt door legale aanbieders.