Strenge online goklimieten: Regels beperken speelgedrag
De Kansspelautoriteit in Nederland heeft meer duidelijkheid gegeven over de Beleidsregel verantwoord spelen. Die op 1 oktober 2024 van kracht wordt. Deze zijn ontworpen om verantwoord gokken te bevorderen en risico’s op kansspelverslaving te verminderen. De toezichthouder heeft op haar website veelgestelde vragen beantwoord. Met betrekking tot cruciale onderdelen van de beleidsregel zoals de inkomenscheck realtime monitoring en interventie maatregelen.
Een van de belangrijkste bepalingen in de nieuwe regel is de invoering van een stortingsdrempel. Van € 700 per maand of € 300 voor jongvolwassenen. Wanneer een speler in een kalendermaand meer dan dit bedrag stort zonder dat het bedrag is uitbetaald moeten kansspelaanbieders verplicht ingrijpen en contact op te nemen met de speler.
Bedragen boven de stortingsgrens en risicoanalyse
Een cruciaal aspect van de beleidsregel is de aanpak van stortingen die de gestelde grens overschrijden. Hoewel spelers nog steeds bedragen boven de grens kunnen storten moeten kansspelaanbieders vervolgens beoordelen of deze stortingen wijzen op risicovol speelgedrag. Als de aanbieder vermoedt dat een speler moedwillig probeert de regels te omzeilen kan dit worden gezien als een teken van onmatig spelgedrag. Aanbieders moeten in dergelijke gevallen passende maatregelen nemen.
Een voorbeeld dat de Kansspelautoriteit noemt betreft een volwassene die in één keer € 750 stort. Waarbij slechts € 50 boven de stortingsgrens uitkomt. Als er geen verdere signalen zijn van onverantwoord speelgedrag kan de aanbieder toestaan dat het volledige bedrag wordt ingezet. De verantwoordelijkheid ligt echter bij de aanbieder om verdere stortingen in dezelfde kalendermaand te blokkeren. Indien er tekenen zijn van potentieel risicovol gedrag.
Financiële draagkracht en AVG-Wetgeving
Volgens de beleidsregel zijn operatoren niet verplicht om de financiële draagkracht van spelers te controleren. Wel moeten deze verdere stortingen blokkeren zodra een speler de grens heeft bereikt. Als een speler echter wil blijven storten kan hij documenten overleggen. Dit om aan te tonen dat hij of zij voldoende middelen hebben om te blijven spelen.
De Kansspelautoriteit laat het aan de aanbieders over om te bepalen hoelang ze kunnen vertrouwen op de aangeleverde financiële gegevens. Dit is afhankelijk van de situatie. Zoals het type werk of inkomen van de speler. Bovendien moeten aanbieders rekening houden met de Algemene Verordening Gegevensbescherming AVG bij het bewaren van inkomensgegevens van spelers. Deze mogen maar voor een bepaalde tijd in archief blijven.
De Kansspelautoriteit benadrukt dat gewonnen bedragen uit kansspelen niet als inkomen worden beschouwd omdat ze incidenteel zijn. Deze bedragen maken wel deel uit van het vermogen van een speler. Wanneer een speler meer dan 30% van zijn liquide middelen inzet kan dit duiden op risicovol gedrag.
Interventiemaatregelen pop-ups en bonusrestricties
Online casino’s moeten binnen een uur reageren op signalen van onmatige deelname aan kansspelen, hoewel de toezichthouder enige flexibiliteit toestaat. Na het constateren van een dergelijk signaal heeft de aanbieder nog een uur om in te grijpen. Wat betekent dat er maximaal twee uur mogen verstrijken tussen het problematisch speelgedrag en de interventie. Dit wordt voor operatoren nog een hele uitdaging.
Een pop-up melding die een speler waarschuwt dat hij al geruime tijd aan het spelen is, wordt door de Kansspelautoriteit beschouwd als een interventiemaatregel. Dit betekent dat aanbieders na een dergelijke waarschuwing geen bonussen mogen aanbieden aan de speler voor een periode van maximaal negentig dagen. Dit is vastgelegd in artikel 6 van de Regeling werving reclame en verslavingspreventie.