Te veel gokreclames? Britten willen strengere regels
GambleAware slaat alarm: Groot-Brittannië blijft achter als het gaat om regels voor gokreclames. In heel Europa worden de regels aangescherpt om de schade door gokken aan te pakken, maar in Groot-Brittannië blijft het stil. Volgens GambleAware is het tijd voor actie om de volksgezondheid te beschermen. Ze willen dat de overheid veel strenger wordt, zeker omdat gokken door alle reclames steeds normaler lijkt, vooral voor jongeren.
Dit nieuwe rapport, opgesteld door de Universiteit van Bristol en Ipsos, benadrukt dat Groot-Brittannië dringend meer regels nodig heeft. In de meeste Europese landen zijn reclames voor gokken op tv, radio, sport en internet steeds meer aan banden gelegd. Maar in Groot-Brittannië ontbreekt zo’n aanpak volledig.
Publiek wil minder gokreclames
Niet alleen GambleAware wil strengere regels, ook het publiek is er klaar mee. Uit het rapport blijkt dat 67% van de mensen vindt dat er te veel gokreclames zijn. Vooral op social media (74%) en tv (72%) willen mensen veel minder advertenties zien.
GambleAware dringt aan op directe maatregelen. Ze willen een verbod op gokreclames voor negen uur ’s avonds op tv, strenge regels voor online marketing en zelfs een volledig verbod op promoties in de sport. Als dat niet lukt, willen ze tenminste gezondheidswaarschuwingen op gokadvertenties, zodat mensen bewuster zijn van de risico’s.
Gokken als volksgezondheidsprobleem
Professor Siân Griffiths, voorzitter van de trustees van GambleAware, benadrukt dat gokschade niet zomaar een probleem is; het raakt de volksgezondheid.
“Het gebrek aan regels voor gokreclames is echt een gemiste kans. Gokken kan verslavend zijn en dat moet erkend worden als een probleem voor de volksgezondheid, want het kan ons allemaal raken.”
GambleAware wil dat de overheid actie onderneemt
Zoë Osmond, CEO van GambleAware, heeft goede hoop dat er snel nieuwe regels komen. Ze kijkt vooral uit naar een wettelijke heffing die de aankomende regering wil invoeren.
“Die heffing zal de aanpak van gokschade veel duidelijker maken en zorgt voor het broodnodige geld voor preventieve programma’s.”
Osmond benadrukt dat reclames een grote rol spelen in waarom mensen uiteindelijk hulp zoeken bij gokproblemen. Daarom pleit GambleAware voor “eerlijke en verstandige” maatregelen om gokschade te verminderen en om de meest kwetsbare mensen beter te beschermen.