Einde van het spel voor de Belgische Ladbrokes-agentschappen?
Het is een donderslag in de wereld van kansspelen. Ladbrokes België, een historische speler in sportweddenschappen, plant om bijna de helft van zijn personeel te ontslaan. Een brutale herstructurering, symptomatisch voor een sector in volle transformatie.
Enorme verliezen en een pijnlijke procedure
Op 9 oktober kondigde Ladbrokes België de opstart van een Renault-procedure aan. Doel: 76 werknemers ontslaan, goed voor 47 % van het personeelsbestand. Het bedrijf, dat sinds 1970 actief is in het land, meldt gecumuleerde verliezen van 24,2 miljoen euro over vijf jaar. Een financiële bloeduitstorting die wordt verklaard door een voortdurend verval van fysieke weddenschappen en de groei van online gokken, versterkt sinds de pandemie.
In enkele jaren tijd is het netwerk van Ladbrokes ingestort. Het aantal agentschappen daalde van 310 naar 196 in België. Volgens de Kansspelcommissie (KSC) bezit het bedrijf nog steeds bijna de helft van de fysieke markt. Maar achter deze dominantie gaan grote regionale verschillen schuil: in Wallonië draagt 59 % van de wedkantoren het bekende rood-witte logo, tegenover amper 20 % in Vlaanderen.
De geografische spreiding van het netwerk toont ook de kwetsbaarheid van het zuiden van het land, waar het merendeel van de sluitingen en ontslagen wordt verwacht. De vakbonden hekelen “een totaal gebrek aan transparantie” van de directie, die op haar beurt stelt dat de personeelsvertegenwoordigers “weigeren een snel onderhandelingsschema vast te leggen.”
Een sector in transitie: digitaal neemt het over
Dat Ladbrokes het moeilijk heeft, komt ook doordat de markt van aard is veranderd. Het jaarverslag 2023 van de KSC toont een historische ommekeer: online gokken vertegenwoordigt nu 55 % van de kansspelmarkt, tegenover 45 % voor het fysieke segment.
Voor de gezondheidscrisis was de trend omgekeerd. In 2019 gebeurde nog 60 % van de weddenschappen in een kantoor. In 2023 was dat nog slechts 39 %. Met andere woorden, bijna twee derde van de inzetten verloopt tegenwoordig via het internet.
In deze digitale revolutie doen de concurrenten van Ladbrokes het beter. Betcenter Group bijvoorbeeld, boekte in 2023 nog een winst van 4,3 miljoen euro en beperkte zijn verlies in 2024 tot 1,6 miljoen. Bingoal Retail, een kleinere structuur, blijft nipt in evenwicht, met slechts 7.000 euro verlies in 2024 na een recordwinst het jaar ervoor.
Ter vergelijking: Derby SA, het bedrijf dat Ladbrokes in België uitbaat, noteerde in 2024 een verlies van 28 miljoen euro.
Een economisch model in vraag gesteld
Online weddenschappen zijn niet alleen goedkoper, ze leveren ook meer op. In 2023 kwam 61 % van de inkomsten in de sector uit het digitale kanaal. Die vaststelling dwingt veel ondernemingen om hun strategie te herzien. Entain, eigenaar van Ladbrokes, zou de ontwikkeling van zijn digitale platforms kunnen verkiezen, omdat die winstgevender en minder belastend zijn.
De komende maanden worden beslissend voor de werknemers van Ladbrokes. In afwachting van de conclusies van de Renault-procedure eisen de vakbonden meer transparantie en sociale garanties.De zaak Ladbrokes illustreert een bredere tendens: de versnelde digitalisering van kansspelen, die het gezicht van de sector grondig hertekent. Tussen nostalgie naar weddenschappen aan de toog en de belofte van volledig online spelen bevindt België zich op een kruispunt.

