Betsson Group rapporteert 18% omzetgroei in het eerste kwartaal
Betsson Group is sterk aan het nieuwe jaar begonnen met een omzetgroei van 18% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, goed voor een totale omzet van 293,7 miljoen euro.
Sterke prestaties
Deze stijging is te verklaren door goede resultaten zowel op het vlak van de reguliere platformomzet (groei van 18%) als op het gebied van sportweddenschappen (groei van 22%). Hoewel de marge op sportweddenschappen 8% bedroeg — iets lager dan het vorige kwartaal — was dit nog steeds beter dan in het eerste kwartaal van 2024.
Laten we ook de andere cijfers even bekijken: de winst uit kernactiviteiten (EBIT) steeg met 11% tot 64 miljoen euro. De totale winst vóór rente, belastingen en afschrijvingen (EBITDA) steeg met 9% tot 77,7 miljoen euro. De nettowinst bedroeg 48,4 miljoen euro. Betsson kon rekenen op een sterke kasstroom van 86,4 miljoen euro en bleef een negatieve schuldenpositie behouden.
Ondanks seizoensinvloeden blijft de financiële prestatie solide. Het eerste kwartaal kent doorgaans een tragere start door het einde van de feestperiode en minder sportevenementen.
Internationale expansie wordt voortgezet
Betsson blijft wereldwijd groeien door te investeren in technologie en zich op nieuwe markten te richten, zoals Latijns-Amerika. Die regio wordt steeds belangrijker voor de groep en versterkt Betsson’s positie op internationale markten.
Met de implementatie van AI-gestuurde processen, het aanbieden van nieuwe betaaloplossingen en het verbeteren van het sportweddenschappenaanbod, wil Betsson zijn leidende positie behouden.
Zelfs in het tweede kwartaal — waarvan slechts één maand is verstreken — ziet het bedrijf al positieve signalen. De gemiddelde dagelijkse omzet lag 17% hoger dan in het tweede kwartaal van 2024. De marge op sportweddenschappen overtrof zelfs het gemiddelde van de voorbije acht kwartalen, wat wijst op een aanhoudende interesse in het sportaanbod.
Deze trends tonen aan dat Betsson optimaal profiteert van de blijvende klanteninteresse en zijn sterke positie in zowel casino als sportweddenschappen.
Latijns-Amerika als cruciale groeimotor
Latijns-Amerika was goed voor 25% van de totale omzet in het eerste kwartaal, wat de strategische focus op de regio onderstreept. Betsson opende een nieuw kantoor in Buenos Aires en verlengde zijn sponsordeal met Boca Juniors, een bekende voetbalclub in Argentinië.
In Brazilië startte Betsson met het aanbieden van diensten onder een nieuwe licentie, en in Paraguay begon het bedrijf met technische activiteiten na het verkrijgen van een lokale casinolicentie.
In totaal steeg de omzet uit lokaal gereguleerde markten met 60%, goed voor 59% van de totale groepsomzet, tegenover 43,6% een jaar eerder. Deze groei versterkt Betsson’s positie in belangrijke regio’s.
Overname Goldrun casino nog steeds niet goedgekeurd
De Zweedse gokgroep wil ook voet aan wal krijgen op de Nederlandse markt via de geplande overname van Holland Gaming Technology, het moederbedrijf van Goldrun Casino. In februari 2024 kondigde Betsson deze overname aan voor een bedrag van 27,5 miljoen euro.
Uit het laatste jaarverslag blijkt dat de overname nog steeds niet is goedgekeurd door de Nederlandse Kansspelautoriteit (KSA). Bij overnames binnen de goksector moeten nieuwe eigenaren en bestuurders een integriteitstoets doorstaan, en zo’n onderzoek kan vertraging veroorzaken.Bij Betsson wil men geen commentaar geven op de mogelijke oorzaak van de vertraging. CEO Pontus Lindwall onthoudt zich van verdere uitspraken. Opmerkelijk is wel dat Goldrun inmiddels al een logo met de naam Betsson gebruikt.