Exclusief interview met Mindway AI, technologiegigant op het gebied van gokpreventie
Mindway AI werd in 2018 opgericht als spin-off van de Universiteit van Aarhus in Denemarken. Hier erkende professor Kim Mouridsen het potentieel van het integreren van neurowetenschappelijke inzichten met AI-technologie om de bescherming van spelers te verbeteren, waardoor meer dan tien jaar onderzoek werd omgezet in veiligere gokoplossingen.
Tegenwoordig is Mindway AI een snel groeiend softwarebedrijf dat zijn op wetenschap gebaseerde oplossingen exploiteert in meer dan 37 landen, waardoor elke maand wereldwijd meer dan 7,7 miljoen actieve spelers worden beïnvloed. De Deense mediagroep voor sportweddenschappen, Better Collective, heeft een meerderheidsbelang in Mindway AI.
Gambling Club sprak exclusief met Rasmus Kjaergaard (RK), CEO van Mindway AI, en Willem van Oort (WVO), lid van de raad van bestuur, over de diensten van het bedrijf en zijn visie op de toekomst van spelers bescherming.
Kan je even het bedrijf kort voorstellen voor onze lezers die Mindway niet kennen als een van ’s werelds grootste Responsible Gaming-partners voor de grootste iGaming-merken?
RK: Om het simpel te zeggen: we detecteren risico- of probleemgokkers met behulp van een combinatie van neurowetenschappelijke, AI- en menselijke deskundigen beoordelingen van psychologen of van voormalige probleemgokkers uit de praktijk. Onze oplossingen GameScanner en Gamalyze leiden tot duurzamere gokpatronen, minder verloop als gevolg van ernstige gevallen van Problem Gambling (PG) en een betere toewijzing van de middelen van Responsible Gaming (RG)-personeel bij operatoren. Door gebruik te maken van deze technologie stellen we zowel gokoperatoren als individuen in staat weloverwogen beslissingen te nemen en proactieve maatregelen te nemen om verantwoord gokken te garanderen. Wij zijn van mening dat vroege detectie van het gokgedrag van de individuele speler, gecombineerd met passende interventiestappen, de kans zal verkleinen dat spelers een gokverslaving ontwikkelen.
We zijn inderdaad een mondiaal bedrijf, onze oplossingen zijn live op 4 verschillende continenten en meer dan 61 rechtsgebieden, waaronder het VK, Denemarken, Brazilië, Duitsland, Canada, Australië en de VS, en vertaald in 14 verschillende talen. GameScanner detecteert momenteel wereldwijd meer dan 7,7 miljoen actieve spelers per maand.
Wat zijn de grootste markten voor Mindway? Hoe is dit gegroeid?
RK: De Europese markten, hoewel divers en variërend in omvang, zijn tot nu toe onze grootste markten geweest. Dit is grotendeels te danken aan het feit dat de regelgeving voor veiliger gokken in heel Europa steeds strenger is geworden en nog steeds wordt, en dat exploitanten boven de minimumnormen moeten excelleren om aan de eisen te voldoen.
Een andere belangrijke factor voor het feit dat Europa voor ons een belangrijk aandachtspunt is, is het feit dat we een Deens bedrijf zijn. Mindway AI is ontwikkeld vanuit de Universiteit van Aarhus en gebaseerd op meer dan 10 jaar onderzoek op het gebied van neurowetenschappen, neuroimaging en probleemgokken. Dus natuurlijk breiden we verder uit dan ons geografische begin.
Door dat te zeggen, zien we steeds meer activiteit en interesse ontstaan van buiten Europa en omdat we al in zoveel rechtsgebieden actief zijn, houden we actief trends in de gokindustrie over de hele wereld in de gaten.
WVO: Ik wil vooral de Nederlandse markt onder de aandacht brengen. Nederland is niet noodzakelijkerwijs de grootste markt van Mindway AI, maar de regulering van de Nederlandse markt liep min of meer parallel met de aanvankelijke groei en expansie van Mindway AI.
Wellicht niet geheel toevallig sluiten de tools en oplossingen van Mindway AI vrijwel perfect aan bij de Nederlandse regelgeving voor verantwoord spelen en zorgplicht. Andere markten hebben op hun beurt – althans tot op zekere hoogte – het Nederlandse voorbeeld gevolgd. Hier heb ik het specifiek over Duitsland, dat ook een markt is waar het soort tools dat Mindway AI biedt zou uitblinken.
“Mindway AI is ontwikkeld vanuit de Universiteit van Aarhus en gebaseerd op meer dan 10 jaar onderzoek op het gebied van neurowetenschappen, neuroimaging en probleemgokken.”
Hoe zie je de gokindustrie wereldwijd evolueren, aangezien je in veel regio’s aanwezig bent?
RK: In januari organiseerde Mindway AI het webinar ‘Predictions in Responsible Gambling for 2024’. Deelnemers hadden de mogelijkheid om actief deel te nemen door hun eigen voorspellingen voor het komende jaar in te dienen. Deze voorspellingen werden gezamenlijk door het panel besproken, wat een dynamische en collaboratieve uitwisseling van ideeën bevorderde. Enkele van de grootste trends die we zonder verrassing bespraken, hadden betrekking op steeds strengere regelgeving, variërend van bonussen, stortingslimieten, advertenties en meer. Concreet zien we steeds meer eisen om marketing weg te houden van minderjarigen, gezien het digitale tijdperk waarin we leven. AI als modewoord is natuurlijk overal, maar feitelijk is en blijft de toepassing van AI in relatie tot verantwoord gokken dat ook een gamechanger. Environmental, Social and Governance (ESG) is een enorme focus, niet alleen voor de gokindustrie, maar in zoveel sectoren om duurzame en vooruitstrevende bedrijven van de toekomst op te bouwen. Door rekening te houden met ESG, de duurzaamheid van spelers en naleving van de regelgeving, is de bescherming van spelers voor veel exploitanten op de prioriteitenlijst gestegen.
De virtuele psychologische benadering van Mindway AI combineert menselijke psychologische beoordeling met AI-technologie om risicovolle gokkers en probleemgokkers op te sporen op basis van hun individuele gedrag. Daarom vernieuwen we onze oplossingen voortdurend in samenwerking met neurowetenschappers, gok experts en psychologen die gespecialiseerd zijn in gokverslaving. Deze aanpak voegt een menselijk tintje toe aan de complexe AI-software (zodat AI niet schurkenstaten wordt), wat nergens anders in de branche te zien is. Ik geloof dat we nog maar net de oorzaken van het goede beginnen te zien en te begrijpen waarbij AI kan helpen.
WVO: Toezichthouders zijn steeds vaker geneigd harde grenzen te stellen aan het gedrag van spelers. Stortingslimieten zijn een duidelijk voorbeeld. Tegelijkertijd worstelen toezichthouders ook met het zinvol en relevant maken van dergelijke limieten. Het verliezen van een bepaald geldbedrag of het besteden van een bepaalde hoeveelheid tijd kan voor de ene speler onschadelijk zijn en voor de andere speler behoorlijk schadelijk. En wat als een speler deze limieten vermijdt door over te stappen naar een andere operator? Bovendien kan het stellen van dergelijke limieten het risico met zich meebrengen dat AI-modellen 100% efficiënt kunnen werken bij het detecteren van gokgedrag.
Hoewel er aanzienlijke technische en privacy hindernissen moeten worden overwonnen, kunnen we eindigen met het monitoren van gedrag tussen operators. Ik zag dat dit de toekomst zou zijn van verantwoord gamen in ontwikkelde markten.
“Hoewel er aanzienlijke technische en privacy hindernissen moeten worden overwonnen, kunnen we eindigen met het monitoren van gedrag tussen operators. Ik zag dat dit de toekomst zou zijn van verantwoord gamen in ontwikkelde markten.”
Gesproken over AI met een menselijk tintje. Wat is de rol van psychologen en hoe dragen zij bij binnen Mindway?
RK: We hebben een zeer ervaren panel van gokverslaving experts, onderzoekers en psychologen samengesteld om de gokpatronen van enkele duizenden spelers nauwgezet te analyseren. Onze experts in het veld hebben ervaring variërend van onderzoekservaring op het gebied van de behandeling van gokproblemen tot psychologen, psychotherapeuten en hulpverleners. De expert beoordelingen worden gebruikt voor trainingsopbouw en voortdurende updates van de algoritmen van GameScanner.
De oplossing fungeert als ‘een virtuele psycholoog’ met AI-software die is gebaseerd op de beoordelingen van echte menselijke psychologen en biedt zo geautomatiseerde beoordelingen van psychologen. GameScanner monitort en detecteert risicovol en problematisch gokgedrag 24/7 voor exploitanten, waardoor zij in een zeer vroeg stadium op maat gemaakte, geïndividualiseerde basis contact kunnen opnemen met risicovolle spelers. We hebben als eerste RG-aanbieder wereldwijd het initiatief genomen om GLI te vragen de effectiviteit en nauwkeurigheid van GameScanner te testen en te valideren. GLI concludeerde dat GameScanner in ten minste 87% van de gevallen dezelfde risicospelers identificeert als deskundigen op het gebied van menselijke psychologen.
Wat zijn de belangrijkste indicatoren dat mensen de controle verliezen tijdens het gokken?
RK: Er is niet één enkele indicatie die kan wijzen op gokproblemen, maar eerder op een combinatie van factoren, en de meeste zijn toe te schrijven aan een groter onderliggend probleem, of het nu financieel, emotioneel of mentaal is. Een speler kan bijvoorbeeld hoge bedragen storten, wat buiten de norm zou zijn of als riskant zou worden beschouwd voor een speler met een gemiddeld salaris en besteedbaar inkomen, maar typisch zou zijn voor een VIP. Daarom is het belangrijk om met meerdere factoren rekening te houden om een beter geïnformeerde beoordeling te kunnen maken. Enkele voorbeelden van deze markers zijn nachtelijk spelen, geannuleerde opnames, aantal gespeelde dagen, enz.
Door echte experts te observeren terwijl ze elk aspect van de gokpatronen van spelers nauwgezet beoordelen, leert het algoritme van GameScanner verschillende indicatoren van zowel normaal als verslavend gedrag af te wegen. Het algoritme monitort en profileert spelers bovendien 24 uur per dag, volledig automatisch, terwijl het zichzelf blijft leren en verfijnen. Daarnaast kunnen we operators nu betere ondersteuning bieden bij het evalueren van het gedrag van een persoon op meerdere accounts. Dit geeft een veel completer beeld van het gedrag van de persoon en dus een betere spelersbescherming en maakt het voor onze klanten gemakkelijker om aan de regelgeving te voldoen.
In België zijn we ons ervan bewust dat sommige bedrijven hun eigen verantwoorde spel tools bouwen. Wat is jouw mening over casino’s die hun tools proberen te bouwen met behulp van de gegevens waarover ze beschikken?
RK: Interne oplossingen voor het volgen en detecteren van spelers brengen verschillende subtiele nadelen met zich mee die in het begin niet altijd zichtbaar zijn. Ten eerste missen ze vaak de verfijning en breedte van data-analyse in vergelijking met gespecialiseerde externe systemen, waardoor hun vermogen om genuanceerde patronen van problematisch gedrag te detecteren wordt beperkt. Bovendien kunnen dergelijke oplossingen lijden onder inherente vooroordelen of blinde vlekken, omdat ze opereren binnen de grenzen van het perspectief en de datasets van één enkele organisatie. Bovendien kan het onderhouden en updaten van interne systemen duur en arbeidsintensief blijken te zijn, waardoor de aandacht en middelen mogelijk worden afgeleid van de kernactiviteiten van het bedrijf. Vaak kan het zo zijn dat andere, meer commerciële projecten de meeste focus en ontwikkelaars middelen in beslag nemen. Een grote uitdaging voor in-house is het bijhouden van de veranderingen in de regelgeving, vooral als het gaat om operators die actief zijn in een breed scala aan markten.
Door gebruik te maken van onze gespecialiseerde expertise hebben operators toegang tot de nieuwste technologie, deskundige menselijke inzichten en data-analysetools die specifiek zijn ontworpen voor de complexe taak van het identificeren en monitoren van spelersgedrag. Onze oplossingen bieden een uitgebreide en actuele aanpak, waarbij geavanceerde algoritmen en machine learning-modellen zijn gecombineerd met beoordelingen van menselijke psychologen die de nauwkeurigheid vergroten bij het detecteren van het volledige beeld van de activiteit van elke individuele speler. Hiernaar werd onlangs verwezen door Jez White, directeur van Player Protection Systems, Entain tijdens een case study-presentatie op ICE Londen, waarin hij zei: “Mindway heeft ons interne model uit het water geblazen”.
Concluderend kan het aannemen van een hybride aanpak die zowel interne als externe oplossingen voor de bescherming van spelers combineert, een evenwichtige strategie bieden voor het beperken van risico’s. Hoewel interne operators misschien aarzelen om hun bestaande infrastructuur weg te gooien, kan het integreren van externe oplossingen hun mogelijkheden vergroten zonder dat een volledige revisie nodig is. Een ander voordeel is dat GameScanner al een enkel klantbeeld kan bieden, wat van bijzonder belang is op de Belgische markt, waar klanten individuele accounts moeten openen voor elke verticale activiteit die bij dezelfde operator wordt gespeeld.
Door gebruik te maken van een gecombineerde aanpak kunnen exploitanten de effectiviteit bij het beschermen van spelers maximaliseren en tegelijkertijd hun bestaande investeringen optimaliseren, waardoor een alomvattend en aanpasbaar raamwerk voor verantwoorde gokpraktijken wordt gewaarborgd.
WVO: Om de punten van Rasmus aan te vullen: ik denk dat het waardevol kan zijn om samen te werken met een onafhankelijke partij die al brede erkenning heeft gekregen op haar vakgebied. Mindway AI heeft meerdere brancheprijzen ontvangen voor het leveren van een waardevol en effectief product. En het is natuurlijk het onafhankelijke, wetenschappelijke element dat ervoor zorgt dat Mindway AI zich onderscheidt van de concurrentie.
Wat maakt Gamalyze, een van je bekendste producten, zo speciaal?
RK: Gamalyze is een innovatieve manier om zelftests opnieuw uit te vinden als een kaartspel, gebaseerd op inzichten uit de neurowetenschappen die de beslissingen van elke speler analyseren terwijl hij speelt. Hieruit wordt een rapport gegenereerd met bruikbare feedback over de strategie van de speler en de gevoeligheid voor beloningen en verliezen. Afgelopen oktober kondigden de National Council on Problem Gambling (NCPG) en Mindway AI met trots ons strategische partnerschap aan. Dit partnerschap zorgde voor de integratie van de Gamalyze-oplossing in NCPG’s vlaggenschip website voor verantwoord gokken, ResponsiblePlay.org. Dit was het eerste RG-instrument dat op federaal nationaal niveau in de VS werd ingezet.
De afgelopen jaren hebben we bewustmaking initiatieven uitgevoerd in de vorm van Gamalyze voor de Safer Gambling Week en de Problem Gambling Awareness Month met partnerorganisaties, waaronder Casino Guru, de Duitse Vereniging voor Sportweddenschappen (DSWV) en meest recentelijk CasinoReviews.net en Ecogra.
WVO: In Nederland is Gamalyze ook geadopteerd door Loket Kansspel, de nationale gokhulplijn, en Holland Casino.
Maar afgezien van de brede acceptatie ervan, denk ik dat het ook belangrijk is om te benadrukken dat Gamalyze op een solide wetenschappelijke basis is gebouwd en dat de tool speelstijlen en speelgedrag analyseert wanneer de speler daadwerkelijk aan het spelen is. In die zin doet het veel meer dan het analyseren van ingevulde vragenlijsten.
Waar denk jij dat Mindway over 5 jaar zou moeten staan?
RK: Wij zijn van mening dat vroege detectie van het gokgedrag van de individuele speler, gecombineerd met passende interventiestappen, de kans zal verkleinen dat spelers gokverslaving ontwikkelen. We werken onze oplossingen voortdurend bij in samenwerking met neurowetenschappers en experts die gespecialiseerd zijn in gokverslaving en voegen het menselijke element toe aan de complexe AI-software, wat nergens anders in de branche te zien is. Het afgelopen jaar hebben we ons technologie team op ons hoofdkantoor in Aarhus, Denemarken, meer dan verdubbeld en zijn we tot nu toe de trotse winnaars van 19 brancheprijzen. We hebben meerdere R&D-projecten in de maak en breiden ons netwerk van partners en markten waarin we actief zijn voortdurend uit om het grootste bereik en de grootste impact te hebben om een veiligere en duurzamere gokindustrie te creëren. We verwachten dat we over vijf jaar naar meer gereguleerde markten zijn gegaan met steeds meer spelers uit de sector om de spelersbescherming te verbeteren, die de trends, technologie en behoeften van de samenleving weerspiegelt.
WVO: Binnen vijf jaar zou Mindway AI moeten worden erkend als een toonaangevende mondiale leverancier van compliance die operators van wereldklasse bedient. Uiteraard moet het productportfolio van Mindway AI worden verfijnd om de nieuwste neurowetenschappelijke inzichten en AI-ontwikkelingen te weerspiegelen.
Gelukkig maakt Mindway AI deel uit van de Better Collective-bedrijvengroep. Dit geeft Mindway AI niet alleen de nodige financiële en commerciële slagkracht om haar productportfolio steeds verder uit te breiden, maar het levert het bedrijf ook een bijzondere positie in de markt op, dicht bij de speler.
Over de Belgische markt gesproken, heeft u plannen om naar de Belgische markt te komen?
RK: We zijn al live in België met GameScanner voor Entain. We zouden Gamalyze in België echter graag zo snel mogelijk aan onze “wereldkaart” toevoegen, afhankelijk van of een operator of een andere stakeholder uit de gokindustrie in gesprek zou gaan over het aanpassen en inzetten van de oplossing. Gamalyze is al in 14 verschillende talen vertaald en is voorbereid op meer talen, dus het zou ook gemakkelijk aan te passen zijn aan de Belgische markt.
WVO: Toch is België een markt waarin we uitbreidingsmogelijkheden zien. Als we kijken naar de internationale trends, maar ook naar de recente aankondigingen van de Belgische toezichthouder, voorzien we dat er meer verwacht zal worden van vergunninghoudende exploitanten op het gebied van verantwoord gokken. Een adequaat niveau van spelersbescherming is noodzakelijk om de markten duurzaam te houden. Dit is natuurlijk precies waar Mindway AI kan helpen.
Bedankt voor het leuke interview heren! GambingClub gaat er weer vandoor, maar we verwachten tot we elkaar snel opnieuw zullen zien op de Belgische markt.