Gokreclames verdwijnen, maar voetbalclubs vinden achterdeurtje
Bijna elke betaald voetbalclub in Nederland heeft een sponsorcontract met een gokbedrijf. Maar deze zomer moeten gokreclames verdwijnen uit de sport.
In België geldt het verbod al sinds begin dit jaar al. Toch blijven gokbedrijven zichtbaar door slimme trucs.
Club Brugge verandert naam van sponsor
Club Brugge is de rijkste club in België. Zes jaar geleden sloot de club een lucratieve sponsordeal met Unibet. Voor het verbod stond de naam van het gokbedrijf groot op de shirts.
Sinds januari is dat veranderd naar U-Experts. Wie deze naam online opzoekt, komt alsnog uit bij Unibet.
Belgische clubs passen namen aan
Niet alleen Club Brugge hanteert deze strategie. Standard Luik voegde het woord ‘Daily’ toe achter Circus. Voetbalclub Dender veranderde Star Casino in Star Sport TV.
Cercle Brugge verving Golden Palace Casino door Golden Palace News. Zo blijven de gokbedrijven toch aanwezig in het voetbal.
Professor sportmanagement: ‘Gokbedrijven blijven omzeilen’
Professor Sportmanagement Bram Constandt uit België ziet dat gokbedrijven creatieve manieren zoeken om zichtbaar te blijven.
“Ze proberen het verbod te omzeilen en hopen dat dit lukt.”
Constandt is een van de experts in ons land als het aankomt op gokgerelateerde zaken, Zijn visie wordt dan ook vaak gevraagd in landen om ons heen.
Kansspelautoriteit: ‘Nederland kan volgen’
De Nederlandse Kansspelautoriteit houdt deze ontwikkelingen in België nauwlettend in de gaten.
Voorzitter Michel Groothuizen van de Kansspelautoriteit denkt dat Nederlandse clubs dezelfde route kunnen kiezen.
“Ja, eigenlijk wel. Gokbedrijven zijn creatief in het vinden van manieren om het verbod te ontwijken.”
Volgens Groothuizen is het niet de schuld van de bedrijven.
“Ze willen winst maken. Dat is net als een wolf die een lammetje opeet. Het is aan de politiek om dit te stoppen.”
Clubs lopen miljoenen mis
Voor Nederlandse clubs staat veel geld op het spel. Jaarlijks gaat het om zeker 40 miljoen euro aan sponsorinkomsten.
Zonder gokbedrijven moeten clubs op zoek naar nieuwe geldbronnen.