Harde klap voor het Nederlandse voetbal: €70 miljoen verloren door verbod op goksponsors
Het Nederlandse voetballandschap staat op het punt opgeschud te worden door een radicale maatregel: vanaf juli 2025 zijn alle vormen van sponsoring die verband houden met gokken ten strengste verboden. Bekende namen als TOTO, Unibet of 711 zullen niet alleen verdwijnen van de truien van spelers, maar ook van stadions en reclameborden. Deze stap, gedreven door de strijd tegen gokverslaving en een gebrek aan publieke steun, zou verwoestende financiële gevolgen kunnen hebben voor de voetbalclubs van het land.
Een besluit met grote gevolgen
Profclubs, die toch al verzwakt zijn door de pandemie, zien een essentiële inkomstenbron verdwijnen.
“Het directe verlies wordt geschat op 40 miljoen euro, vergezeld van 30 miljoen euro aan indirecte verliezen.”
Bas Raemakers, CV-vertegenwoordiger Eredivisie
Sinds de opening van de online gokmarkt in 2021 zijn de partnerschappen tussen voetbalclubs en platforms voor casino- en sportweddenschappen geëxplodeerd. Bedrijven als Circus.nl of Unibet waren bereid twee tot vier keer meer te investeren dan traditionele sponsors. Door deze financiële meevaller hebben clubs als PEC Zwolle platencontracten kunnen afsluiten ter waarde van 1,5 miljoen euro per jaar.
Toch wordt deze welvaart nu bedreigd. In 2023 hebben de eerste advertentiebeperkingen de komst van nieuwe spelers al vertraagd. Het volledig afschaffen van goksponsors belooft de Nederlandse voetbaleconomie op te schudden.
De redenen achter het verbod
De explosief stijgende gameverslaving heeft tot een golf van kritiek geleid. Volgens de Kansspelautoriteit zijn de maandlasten van Nederlandse spelers tussen 2021 en 2023 bijna verdubbeld, van 61,8 naar 115,8 miljoen euro. Bovendien zijn de gevallen van verslavingsbehandeling in klinieken in één jaar met 24% gestegen.
Michiel van Nispen, Tweede Kamerlid SP, speelde een cruciale rol bij de totstandkoming van dit verbod.
“Ik begrijp dat clubs hierdoor een belangrijke inkomstenbron worden ontnomen, maar het was onhoudbaar dat de sport zo sterk afhankelijk was van gokken. We waren gewaarschuwd voor de risico’s, maar niemand luisterde.”
Michiel van Nispen
Een beleid dat als inconsistent wordt beschouwd
Voetbalclubs hekelen een gebrek aan dialoog. Volgens Raemakers hadden sportorganisaties een plan opgesteld om gokpartnerschappen zelf te reguleren. Dit plan omvatte strikte beperkingen op reclamecampagnes en bewustmakingsmaatregelen tegen wedstrijdmanipulatie en verslaving. Het politieke besluit werd echter genomen voordat er zelfs maar over een compromis kon worden gesproken.
“Dit soort grillig beleid schaadt het profvoetbal ernstig. Hoe kunnen we onder deze omstandigheden competitief blijven ten opzichte van de grote Europese competities?”
Bas Raemakers
Ongelijke impact op clubs
Econoom Thomas Peeters voorspelt dat middelgrote clubs en teams uit de hoogste divisies het zwaarst getroffen zullen worden.
“Grote teams als Ajax, PSV of Feyenoord hebben andere bronnen van inkomsten, maar kleinere clubs, afhankelijk van deze sponsors, zullen hun voortbestaan bedreigd zien.”
Thomas Peeters
Bovendien dreigen de ongelijkheden tussen clubs groter te worden.
“De dominantie van de grote clubs zou nog verder kunnen reiken. Een rechtvaardiger herverdeling van de media-inkomsten zou een deel van de verliezen kunnen compenseren, maar het zal niet voldoende zijn om de kloof te dichten.”
Een soortgelijk scenario in België
België heeft ook soortgelijke beslissingen genomen om sportsponsoring door gokbedrijven te beperken. Op 1 januari 2025 zijn strenge regels van kracht geworden om kwetsbare groepen, met name jongeren, beter te beschermen tegen de risico’s van afhankelijkheid.
- Geen logo’s meer op de voorkant van de truien;
- Logogrootte beperkt tot 75 cm²;
- Geen logo op de uitrusting van spelers onder de 21 jaar;
- Verwijdering van advertenties in stadions en hun omgeving;
- Verwijdering van logo’s op clubwebsites en sociale netwerken.
Deze maatregelen gelden tot en met 31 december 2027, waarna sponsoring door gokbedrijven volledig verboden wordt. Deze maatregelen stellen de Belgische clubs voor een echte financiële uitdaging. Het Belgische voetbal, toch al kwetsbaar, zal nieuwe inkomstenbronnen moeten vinden om dit verlies te compenseren.
Een Europese oplossing?
Hoewel sommige stemmen pleiten voor een Europees verbod op sponsoring door gokbedrijven, leidt het idee tot verdeeldheid. Michiel van Nispen geeft de voorkeur aan nationale regulering: “Als we deze macht aan de Europese Unie toevertrouwen, kan zij dit verbod ongedaan maken, ook al is een meerderheid in Nederland er tegen.”
Intussen is de financiële toekomst van het Nederlandse voetbal onzekerder dan ooit. Clubs moeten snel alternatieve oplossingen vinden om dit inkomstenverlies te compenseren.