Het laatste nieuws vanuit de Casinowereld!
Gambling club epis job

Nieuwe Ksa-campagne: Neem je leven weer in handen

De Kansspelautoriteit (Ksa), de Nederlandse toezichthouder op kansspelen, komt met een nieuwe reclamecampagne in haar strijd tegen gokverslaving. Het doel blijft ongewijzigd: de hand reiken aan wie de controle is kwijtgeraakt. Maar deze keer wordt er voor een geheel nieuwe aanpak gekozen.

In samenwerking met het bureau FCB Amsterdam lanceert de Ksa een campagne die zowel emotioneel als technologisch en uitgesproken menselijk is. De boodschap? Duidelijk en krachtig: “Pak je leven weer op”. Centraal in deze strategie staan de gokpauzes via het Cruks-platform, een initiatief dat de toegang blokkeert tot gereguleerde gokwebsites, casino’s en speelzalen in Nederland.

Een campagne die eerst luistert voor ze spreekt

Hiermee onderscheidt deze nieuwe campagne zich. Om kwetsbare doelgroepen écht te bereiken, kozen de teams van FCB Amsterdam voor een vernieuwende aanpak: een combinatie van menselijke én artificiële intelligentie. In plaats van te gokken naar de behoeften van probleemspelers, werd er geluisterd. Of beter gezegd: naar een digitale weerspiegeling van hun ervaring.

Door een panel van fictieve probleemspelers te creëren met behulp van artificiële intelligentie, konden de creatievelingen concepten, boodschappen en scenario’s uittesten. Dit experiment leverde diepgaand inzicht op in weerstand, emotie, psychologische blokkades en keerpunten. Een primeur op dit terrein.

Een eenvoudig en gratis hulpmiddel… maar nog te weinig gekend

Centraal in de campagne staat het Cruks-register: een gratis, veilig en voor iedereen toegankelijk hulpmiddel. Met enkele klikken kan een gebruiker zichzelf tijdelijk uitsluiten van alle gereguleerde gokplatformen in Nederland – voor minimaal 6 maanden. Een eenvoudige handeling, maar één die iemands levensloop radicaal kan veranderen.

Dit initiatief richt zich niet alleen tot de spelers zelf, maar ook tot hun omgeving. Familie, vrienden, collega’s: iedereen kan een rol spelen in het herkennen en ondersteunen van mensen met gokproblemen.

In de komende maanden zal de campagne worden uitgerold via sociale media, traditionele media en institutionele partnerschappen. Ze wil het taboe doorbreken en het gesprek op gang brengen.

 | 

Sarah heeft een scherp oog voor trends in de gokwereld. Met een passie voor sport houdt ze zich bezig met alles van verantwoord gokken tot casinowetgeving. Haar schrijfstijl maakt complexe onderwerpen toegankelijk voor lezers.

Aanbevolen

JVH Gaming wint rechtszaak: Kansspelbelasting had in 2020 verlaagd moeten worden

ACVZ.org : Voormalige overheidswebsite misbruikt om illegaal gokken te promoten

De verborgen wereld van influencers en illegale goksites