Lopend onderzoek van Eurotox naar de impact van ICT en kansspelen op ons gedrag
In een wereld waar schermen een centrale plaats innemen, voert Eurotox, het sociaal-epidemiologische observatorium van drugsgebruik en -verslaving in Franstalig België, een ambitieus onderzoek uit naar gedragingen die verband houden met informatie- en communicatietechnologieën (ICT) en games kans en geld. Dit project, verdeeld in twee fasen, heeft tot doel de huidige praktijken beter te begrijpen en oplossingen te helpen vormgeven die zijn aangepast aan hedendaagse problemen.
Waarom deze onderzoek?
De ongebreidelde digitalisering van onze samenlevingen heeft de manier veranderd waarop we met elkaar omgaan, werken en spelen. Het roept echter ook cruciale vragen op. Wat zijn de effecten van schermen op onze mentale en fysieke gezondheid? Hoe beïnvloeden kansspelen het gedrag van individuen? Welke maatregelen kunnen risicovol gedrag voorkomen?
Eurotox heeft ervoor gekozen deze vragen op een rigoureuze manier aan te pakken, waarbij een dubbele kwantitatieve en kwalitatieve benadering wordt gehanteerd.
“Het is essentieel om betrouwbare gegevens te verzamelen om de omvang van het gebruik en de gevolgen ervan te begrijpen”, legt een woordvoerder van de organisatie uit.
Een methodologie in twee stappen
Het onderzoek vindt plaats in twee hoofdfasen. De eerste, kwantitatieve, is gebaseerd op vier onlinevragenlijsten die zijn ontworpen om specifieke thema’s te onderzoeken:
- Videogames: welke soorten games zijn het populairst? Hoeveel tijd besteden we eraan?
- Kansspelen en gokken: Of ze nu online of offline worden gespeeld, deze spellen brengen grote sociale en financiële problemen met zich mee.
- Sociale netwerken, berichtenuitwisseling en online winkelen: deze activiteiten onthullen veel over onze consumptiegewoonten en onze sociale interacties.
- Kijken naar series, films etc. en cyberseksuele activiteiten: een verkenning van kijkgedrag en de impact van inhoud op gebruikers.
De eerste twee vragenlijsten zijn al beschikbaar, de volgende twee zullen in 2025 gelanceerd worden. Elke vragenlijst duurt ongeveer 20 minuten en is bedoeld voor mensen van 16 jaar of ouder.
De tweede fase, kwalitatief, zal deze gegevens aanvullen door dieper in te gaan op de belangrijkste thema’s via individuele interviews. Deze discussies zullen een genuanceerder perspectief bieden op de motivaties en psychosociale factoren die verband houden met gebruik.
Concrete impact voor de samenleving
De rol van Eurotox beperkt zich niet tot het verzamelen van gegevens. Deze studie beoogt ook praktische handvatten te bieden aan professionals in het veld. De resultaten zullen helpen een passender overheidsbeleid te ontwikkelen en effectievere preventiesystemen te creëren.
Een belangrijk punt is ook om families en dierbaren te helpen risicovol gedrag beter te begrijpen. “Ouders zullen bijvoorbeeld kunnen profiteren van aanbevelingen om beter toezicht te houden op het gebruik van schermen door hun kinderen”, benadrukt een verslavingsdeskundige.
Hoe deelnemen?
Voor degenen die willen bijdragen aan dit onderzoek, hoeft u alleen maar de onlinevragenlijsten in te vullen die beschikbaar zijn op de officiële Eurotox-website. Uw deelname, anoniem en vertrouwelijk, zal ons in staat stellen een nauwkeurig portret van de toepassingen op te stellen en de problemen in verband met ICT en kansspelen beter te begrijpen.