Online gokken in Spanje: lichte daling in Q2, maar groei zet door
Spanje heeft 78 bedrijven die bevoegd zijn om online gokdiensten aan te bieden. In het tweede kwartaal van dit jaar kende de markt een aanhoudende groei en bereikte een recordomzet van 346,3 miljoen euro. Dit betekent een stijging van 10,8% ten opzichte van vorig jaar, ondanks een lichte daling ten opzichte van het 1e kwartaal. Deze cijfers, gepubliceerd door de Spaanse Kansspelautoriteit (DGOJ), laten zien dat de sector blijft bloeien, gedreven door het enthousiasme van spelers voor online casino’s en sportweddenschappen.
Online casino’s: onbetwiste koningen van de markt
Online casino’s presteerden ongetwijfeld goed in het tweede kwartaal. Met 171,7 miljoen euro omzet vertegenwoordigen zij bijna de helft van de totale omzet van de sector. Deze prestatie is des te opmerkelijker omdat ze een stijging van 14,6% betekent in vergelijking met het voorgaande jaar en 2,3% in vergelijking met het voorgaande kwartaal. Vooral slots hebben een enorme groei doorgemaakt (+19,5%), net als live roulette (+10%).
Hoewel online casino’s enorm veel succes hebben gehad, hebben andere segmenten van de gokmarkt meer gemengde resultaten laten zien. Online poker, dat 25,6 miljoen euro opbracht, daalde lichtjes en noteerde een daling van 0,8% vergeleken met vorig jaar, en zelfs 10,2% vergeleken met het eerste kwartaal van dit jaar. Bingo bedraagt op zijn beurt 3,6 miljoen euro. Bescheiden groei (+1,9%) vergeleken met 2023, maar ruim onder de prestaties in het eerste kwartaal met een omzetdaling van 13,9%.
Gemengde sportweddenschappen
Sportweddenschappen blijven belangrijk voor de Spanjaarden, ondanks alles heeft de sector een gemengd jaar achter de rug. Hoewel het tweede kwartaal een groei van 9,1% ten opzichte van vorig jaar noteerde en 145,5 miljoen euro bereikte, maskeert deze prestatie een daling van 3,2% vergeleken met het eerste kwartaal en vooral aanzienlijke verschillen tussen de verschillende soorten weddenschappen.
De voetbalweddenschappen vóór de wedstrijd daalden met 10,3%, terwijl de liveweddenschappen met 5,8% stegen. Vooral de paardenraces hadden het zwaar te verduren, met een omzetdaling van 12,3%. Terwijl andere soorten sportweddenschappen hun populariteit zagen toenemen met een stijging van 36,6%.
Spelers storten meer geld
Ook het aantal actieve spelers blijft groeien. In het tweede kwartaal van 2024 stortten spelers gezamenlijk €1,09 miljard op hun rekeningen, 15,9% meer dan vorig jaar en 5,6% meer dan in het eerste kwartaal. Daarentegen werd er wel veel geld opgenomen: in totaal 740 miljoen euro.
In totaal waren er 1,4 miljoen actieve spelersaccounts en het aantal nieuwe accounts steeg met bijna 50% naar 446.586.
De marketinguitgaven exploderen
Als je denkt dat casino’s hun winsten in eigen zak steken, denk dan nog eens goed na. De marketinguitgaven schoten omhoog, een stijging van 22,5% ten opzichte van vorig jaar, naar maar liefst € 120,2 miljoen. Dit komt deels doordat de Spaanse rechtbanken in april van dit jaar een aantal van de strenge reclamewetten die in 2020 zijn ingevoerd, hebben vernietigd, waardoor bedrijven weer kunnen adverteren.
Het merendeel van deze marketinguitgaven ging naar promoties (62,3 miljoen euro) en reclame (44 miljoen euro). Ook affiliates (12,8 miljoen euro) en sponsoring (1,2 miljoen euro) kregen hun deel.