Veikkaus riskeert megaboete na advertentieblunder
Veikkaus, het gokbedrijf met een monopolie in Finland, kreeg vorige week een stevige waarschuwing van de kansspelautoriteit. De reden? Een advertentie die per ongeluk verscheen rond een programma voor kinderen. Het bedrijf hangt nu een boete van €2,9 miljoen boven het hoofd, samen met een verbod op marketing voor 30 dagen. Niet zomaar een waarschuwing dus.
In een reactie noemde Anu Kytö, marketingdirecteur bij Veikkaus, de fout een “menselijke vergissing”. “We vinden het ontzettend jammer dat dit is gebeurd,” zei ze. “We werken hard aan verbeteringen, maar dit laat zien dat er nog werk aan de winkel is.”
Strenge regels voor Veikkaus
Veikkaus heeft als enige gokaanbieder in Finland de exclusieve rechten om reclame te maken. Maar die vrijheid komt met een waslijst aan regels. De kansspelautoriteit controleert streng of Veikkaus zich hieraan houdt. Denk bijvoorbeeld aan het verbod op het targeten van minderjarigen, het romantiseren van gokken of het promoten van bonussen.
Het incident in juli, waarbij een advertentie bij een kinderprogramma werd uitgezonden, was een duidelijke overtreding van die regels. Veikkaus heeft inmiddels laten weten dat het nauw samenwerkt met de autoriteiten om soortgelijke fouten in de toekomst te voorkomen.
Nieuwe interpretatie van de regels maakt alles ingewikkelder
Het probleem stopt niet bij deze fout. In mei vroeg de kansspelautoriteit al om uitleg over advertenties rond programma’s die weliswaar voor volwassenen bedoeld zijn, maar ook door veel minderjarigen worden gekeken. Dit zette vraagtekens bij de manier waarop Veikkaus bepaalt waar hun reclames mogen verschijnen.
Sauli Asikainen, commercieel directeur bij zender MTV, verdedigde het bestaande systeem. “We hebben duidelijke afspraken: als meer dan 70% van de kijkers ouder is dan 18, kunnen Veikkaus-advertenties worden getoond. Dit model bestaat al jaren en is bekend bij de autoriteiten. Maar nu lijkt het erop dat de regels strenger worden.”
Grote veranderingen in 2026 op komst
Er staan meer veranderingen op stapel voor de Finse gokmarkt. Vanaf januari 2026 wordt de markt geliberaliseerd. Dit betekent dat ook andere gokbedrijven op de markt mogen komen, waardoor Veikkaus zijn monopolie kwijtraakt. De Europese Commissie beoordeelt op dit moment de nieuwe wetgeving, en het Finse parlement zal hier in 2025 over stemmen.
Ondertussen probeert Veikkaus zich voor te bereiden op de toekomst. Het bedrijf werkt aan nieuwe marketingstrategieën en benadrukt dat het de regels van de autoriteiten nauwgezet zal blijven volgen.