Zó erg is het geworden: 22 gokreclames per minuut tijdens voetbal topmatch
Je zou denken dat ze het langzaam wel zouden snappen, maar nee hoor. Terwijl miljoenen fans voor de buis zaten voor het openingsweekend van de Premier League, vlogen de gokreclames je weer om de oren. Shirts, borden, stadionmuren, interviews – alles leek in het teken te staan van weddenschappen.
En dat terwijl de grote clubs en gokbedrijven hadden beloofd het rustiger aan te doen. Minder reclame, betere bescherming voor jongeren, bla bla bla. Maar wat bleek? Onderzoekers van de Universiteit van Bristol telden meer dan 27.000 gok boodschappen in dat ene weekend. Ja, echt.
Tijdens de wedstrijd zagen we gemiddeld 22 gokreclames per minuut
Je las het goed: 22 keer per minuut zag je een gokmerk opduiken tijdens de wedstrijd Wolverhampton tegen Manchester City. Dat is bijna elke 3 seconden. Alsof je naar een voetbalwedstrijd keek gesponsord door het casino op de hoek.
En dat hele “whistle-to-whistle”-verbod? Dat zou moeten voorkomen dat kinderen tijdens de match gokreclames zien. Nou, vergeet het maar. Bijna de helft van alle advertenties gebeurde juist binnen die verboden tijd.
“Zelfregulering werkt niet”, zegt onderzoeker Raffaello Rossi
Dr. Raffaello Rossi – die naam klinkt als een Serie A-speler, maar hij werkt bij de Universiteit van Bristol – vindt het allemaal behoorlijk frustrerend.
“De gokbedrijven beloven van alles, maar ondertussen nemen ze élke vrije centimeter rond het veld in beslag.”
Volgens hem faalt het systeem keihard. De vrijwillige regels zijn er meer voor de winst van de gokindustrie dan voor de bescherming van fans. En eerlijk? Daar lijkt hij behoorlijk gelijk in te hebben.
Politiek begint het ook te rommelen: “Walgelijk en gevaarlijk”
Oud-partijleider Iain Duncan Smith was ook niet mals in zijn oordeel. Hij noemde het aantal reclames gewoon belachelijk. Volgens hem helpt het verbod niks en is het hoog tijd voor échte regels.
Vooral kinderen lopen risico, zegt hij. Als je opgroeit met voetbalhelden die gesponsord worden door goksites, wat denk je dan dat normaal is? Precies.
Zelfs deepfakes worden ingezet om gokken te promoten
En het gaat nog verder. Onlangs werd Virgil van Dijk misbruikt in een deepfake-gokreclame. Zijn gezicht werd gebruikt zonder toestemming. Mensen zagen hem praten over een goksite, terwijl hij daar helemaal niks mee te maken had.
De grenzen vervagen. Fans weten niet meer wat echt is. En jonge kijkers? Die groeien op in een voetbalwereld waarin gokken de baas lijkt.
Clubs verliezen geld, maar de fans verliezen iets veel groters
Clubs klagen ondertussen steen en been dat ze door het verbod miljoenen aan sponsorinkomsten mislopen. Dat klopt.
Maar wie echt verliest? De fan. Die gewoon van voetbal wil genieten zonder constant verleid te worden tot gokken. Het is niet normaal meer dat een sportevenement voelt als een wandelende Vegas-strip.
27.000 redenen waarom de overheid nu écht moet ingrijpen
Er zijn geen excuses meer. De cijfers zijn duidelijk. De beloftes zijn gebroken. De fans zijn de dupe.
En de grote vraag is nu: hoeveel advertenties moet de overheid nog zien voor ze eindelijk de stekker eruit trekken?