Gambling club casino news standard circus

Reclame Code Commissie grijpt in bij gokreclame Circus.nl

De Reclame Code Commissie in Nederland RCC heeft ingegrepen na een klacht over het legale online casino Circus.nl. En een gokreclame van van het bedrijf. De klacht had betrekking op een YouTube-video waarin deelname aan gokken zou worden aangemoedigd om de gemoedstoestand van de kijker te verbeteren. De klacht leidde tot een grondige evaluatie van de campagne. Die uiteindelijk door de RCC in strijd met de Nederlandse wet en regelgeving werd bevonden.

De gokreclame van Circus.nl: Een man in een blauwe trui

De betreffende reclame toont een man die in een cafe naar een sportwedstrijd kijkt. Gekleed in een blauwe trui en een sjaal in de kleuren van zijn team. Hij is de enige supporter van zijn team in een verder rood-wit gekleurde menigte. Nadat zijn team de wedstrijd verliest verschijnt een figuur Meneer Circus uit een rookwolk met de vraag: “Feeling blue?” 

De man bevestigt dit waarop Meneer Circus hem aanraadt om een weddenschap af te sluiten. Uiteindelijk lijkt de man zijn sombere stemming te verbeteren nadat hij de weddenschap heeft geplaatst en zich bij de juichende menigte aansluit maar nu gekleed in rood.

Klacht en reactie van Circus.nl

De klacht tegen de gokreclame werd ingediend omdat de video de indruk zou wekken dat online gokken een oplossing kan zijn voor mensen die zich somber voelen. De klager vond dit onverantwoord gezien de zorgplicht van legale kansspelaanbieders. Die in het leven is geroepen om het speelgedrag van spelers te reguleren en kwetsbare personen te beschermen.

Circus.nl reageerde door te stellen dat de uitdrukking “Feeling blue?” in de reclame verwees naar de clubkleuren van de man, niet naar zijn gemoedstoestand. Ze benadrukten dat Meneer Circus niet als een geweten moet worden gezien, maar als een mascotte die de man de mogelijkheid biedt om zijn verlies om te zetten in iets positiefs.

RCC bepaalt dat gokreclame moet worden aangepast

De RCC concludeerde echter dat de gokreclame van Circus.nl misleidend is. Dit omdat deze de indruk wekt dat sportweddenschappen een sombere stemming kunnen verlichten. En dat gokken de man sociaal dichter bij andere supporters brengt. 

Daarmee voldoet de reclame niet aan de Nederlandse regelgeving en moet deze worden aangepast. Circus.nl heeft toegezegd de reclame te zullen herzien. Om te voorkomen dat deze de suggestie wekt dat gokken de gemoedstoestand kan verbeteren.

Nederlandse Reclame Code: Wettelijke richtlijnen voor reclame

De Nederlandse Reclame Code stelt duidelijke richtlijnen voor reclame-uitingen vast:

  • Reclame mag niet misleidend zijn.
  • Adverteerders mogen geen onjuiste informatie in hun reclame vermelden.
  • Bedrijven moeten essentiële informatie over hun product of dienst volledig verstrekken.
  • Reclame mag niet in strijd zijn met de goede smaak en het fatsoen.

Voor reclames die gericht zijn op jongvolwassenen en kinderen gelden strengere regels dan voor die gericht op volwassenen.

 | 

Aanbevolen

Na 3 jaar stopt Tombola met bingo in Nederland

Tombola, één van de grootste online bingoplatforms in Nederland, trekt zich op 1 oktober 2024 terug uit de Nederlandse markt.

Kunst- en cultuursector in paniek door hogere kansspelbelasting

De kunst- en cultuursector in Nederland maakt zich grote zorgen. Door de geplande verhoging van de kansspelbelasting naar 37,8% dreigen veel instellingen in zwaar weer te komen.

Evaluatie Nederlandse gokwet in laatste fase

Deze week is spannend voor iedereen die betrokken is bij online gokken in Nederland. Het onderzoeksbureau Dialogic organiseert een reeks gesprekken.