Sportsponsoring beperkt voor kansspelen vanaf 2025
Vanaf 1 januari 2025 treden in België nieuwe beperkingen in werking met betrekking tot sportsponsoring door kansspelbedrijven. Het doel is om hun zichtbaarheid in de sportwereld beter te reguleren. In het vizier van deze beperkingen: de bescherming van kwetsbare groepen en met name jongeren tegen de risico’s van gokverslaving.
Strengere regels
Professionele en amateurclubs moeten zich voortaan houden aan strenge regels met betrekking tot de weergave van kansspelmerken. Met name het aanbrengen van logo’s van kansspelbedrijven wordt beperkt tot sportkleding van spelers ouder dan 21 jaar, met specifieke beperkingen: het logo mag niet meer op de voorkant van het shirt verschijnen en de grootte ervan moet worden beperkt tot 75 cm². Deze maatregelen zijn tijdelijk en gelden tot 31 december 2027.
De regels voor sportsponsoring gaan nog verder: alle vormen van reclame met betrekking tot gokken worden voortaan verboden in stadions en rond velden. Of het nu gaat om banners, posters of andere visuele media, goksponsoring zal niet langer direct zichtbaar zijn in de sportomgeving. Evenzo strekt dit verbod zich uit tot de online platforms van clubs en sportevenementen, waardoor de verspreiding van goklogo’s of -merken op hun websites en sociale netwerken wordt voorkomen.
Wat verandert er precies?
Vanaf 1 januari 2025 zijn dit de belangrijkste wijzigingen die van toepassing zijn op sportsponsoring door gokbedrijven in België:
- Verbod op logo’s op de voorkant van shirts: De logo’s van gokbedrijven mogen niet langer op de voorkant van shirts verschijnen, maar alleen elders op de uitrusting.
- Beperking van de logogrootte: De grootte van logo’s op sportkleding is nu beperkt tot 75 cm².
- Beperkingen voor jonge spelers: Er mogen geen goklogo’s verschijnen op de uitrusting van spelers jonger dan 21 jaar.
- Verwijdering van reclame in stadions: Alle reclame voor gokken is verboden in stadions en rond de velden, in de vorm van banners, posters, enz.
- Blokkering op digitale platforms van clubs: Logo’s van gokbedrijven mogen niet meer verschijnen op de websites en sociale netwerken van clubs en sportevenementen.
Deze tijdelijke maatregelen gelden tot 31 december 2027.
Grote uitdaging voor sportclubs
Voor sportclubs vormen deze nieuwe regels een grote financiële uitdaging. De vermindering van sponsorbronnen kan gevolgen hebben voor hun budget, met name in het Belgische voetbal, waar gokbedrijven belangrijke commerciële partners zijn. Deze clubs zullen daarom een beroep moeten doen op nieuwe partners om dit inkomstenverlies te compenseren en mogelijke economische moeilijkheden op lange termijn te voorkomen.