Kassa onthult illegale gokreclames in populaire mobiele spelletjes
Het televisieprogramma Kassa heeft onthuld dat in het spel Bejeweled Blitz van Electronic Arts (EA) illegale gokreclames worden getoond. Uit een diepgaand onderzoek van Kassa blijkt dat spelers, naast reguliere advertenties, geconfronteerd worden met gokreclames voor het casinospel Plinko. Deze reclames, die zich richten op spelers van een onschuldig puzzelspel, trekken veel aandacht vanwege hun misleidende en potentieel gevaarlijke inhoud.
Onderzoek naar gokreclames in Bejeweled Blitz zorgt voor grote verontrusting
Presentatrice Mai Verbij dook in de wereld van mobiele spellen en ontdekte dat er naast advertenties voor legitieme bedrijven als Booking.com en Vinted, ook reclames voorbij komen voor illegale goksites. De reclame richt zich specifiek op het casinospel Plinko, dat illegaal wordt aangeboden in Nederland.
In de gokreclames wordt een zorgwekkend beeld geschetst. Er worden mannen en vrouwen afgebeeld die zogenaamd aan zelfmoord dachten voordat ze Plinko ontdekten. Volgens de advertenties bracht het spelen van dit spel hen geluk en, nog verontrustender, veel geld. Deze boodschap wordt gepresenteerd alsof gokken een oplossing is voor serieuze mentale problemen, wat bij experts de alarmbellen doet rinkelen.
113 Zelfmoordpreventie luidt de noodklok over misleidende gokreclames
De organisatie 113 Zelfmoordpreventie heeft aangegeven al verschillende klachten te hebben ontvangen over de schadelijke aard van deze reclames. Marijke Geerdink, klinisch psycholoog bij de organisatie, uit haar zorgen over de mogelijke gevolgen van dergelijke advertenties:
“Dit is een zorgwekkende ontwikkeling. Zulke reclames kunnen de risico’s op suïcidaliteit vergroten, vooral bij kwetsbare groepen. Gokken wordt gepresenteerd als een uitweg, terwijl het juist gokproblemen kan verergeren. We weten dat mensen met gokproblemen 15 keer meer kans hebben om aan zelfmoord te overlijden.”
Deze verklaringen onderstrepen de urgentie van het probleem en zetten druk op bedrijven en autoriteiten om actie te ondernemen.
Banken zoals ING slachtoffer van merkmisbruik in illegale reclames
Naast het emotionele misbruik in de advertenties, komt er ook merkmisbruik aan het licht. In de reclames worden namelijk logo’s van bekende banken zoals ING gebruikt, zonder hun toestemming. ING gaf in een reactie aan dat zij niet op de hoogte waren van dit misbruik. Volgens Japke Kaastra van ING is het gebruik van hun merk om mensen aan te zetten tot illegaal gokken onacceptabel.
De bank heeft inmiddels juridische stappen ondernomen tegen de adverteerders, de app, en de platformen die deze reclames verspreiden. Dit zet extra druk op de betrokken partijen om de verspreiding van dit soort illegale reclames aan banden te leggen.
Electronic Arts reageert op de situatie maar lost het probleem nog niet op
Toen Kassa melding maakte bij Electronic Arts (EA), duurde het drie weken voordat het bedrijf reageerde. EA verklaarde dat hun advertentiepartners normaal gesproken dit soort illegale content blokkeren, maar dat enkele advertenties door de controle waren geglipt. Het bedrijf bood zijn excuses aan en gaf aan de reclamecampagnes te hebben verwijderd uit het spel.
Echter, ondanks deze belofte kwamen de illegale gokreclames al snel weer terug in Bejeweled Blitz. EA heeft opnieuw aangegeven actie te ondernemen, maar volgens het onderzoek van Kassa is er tot op heden nog geen blijvende oplossing gekomen.
Kansspelautoriteit doet onderzoek naar illegale gokreclames in apps
De Kansspelautoriteit (Ksa) onderzoekt al sinds begin dit jaar de aanwezigheid van illegale gokreclames in mobiele spelletjesapps. Uit onderzoek van CasinoNieuws.nl bleek eerder al dat Nederlandse spelers geregeld worden blootgesteld aan advertenties voor illegale online casino’s. Deze advertenties maken gebruik van gokkers die in de reclames vele duizenden euro’s zouden winnen, wat een vertekend en misleidend beeld geeft van de realiteit.
In juni besteedde de Volkskrant ook aandacht aan dit probleem, waarop de Ksa bevestigde bezig te zijn met een onderzoek naar de omvang van deze illegale praktijken. De vraag blijft echter hoe snel en effectief de autoriteiten kunnen ingrijpen om spelers, vooral de jongere en kwetsbare doelgroepen, te beschermen.