Het laatste nieuws vanuit de Casinowereld!
Gambling club casino news holland casino

Politiek ageert fel tegen Holland Casino’s agressieve reclameplannen

Holland Casino heeft aangekondigd dat het overweegt om agressieve gokcampagnes te lanceren. Dit na het boeken van een verlies van 3.5 miljoen euro in de eerste helft van 2024. De plannen stuitten op fel verzet vooral uit de hoek van de politieke partij ChristenUnie. Waarvan Mirjam Bikker dan ook haar afkeuring uitspreekt.

Het verlies laat een scherpe daling zien in vergelijking met de winst van 17 miljoen euro die het staatsbedrijf in dezelfde periode vorig jaar behaalde. De voorgestelde maatregelen roepen echter veel controverse op. Vooral gezien het feit dat Holland Casino een staatsbedrijf is. En de campagnes gefinancierd zouden worden met overheidsgeld.

Verlies en kostenstijgingen bij Holland Casino

Holland Casino maakte bekend dat de omzet in de eerste zes maanden van dit jaar met 2.4 procent is gedaald naar 395 miljoen euro. Een van de belangrijkste oorzaken van het verlies is de stijging van de personeelskosten met 11 procent. Dit als gevolg van een nieuwe cao. Daarnaast heeft het bedrijf te maken met een verhoging van de kansspelbelasting. Die een extra kostenpost van 3.7 miljoen euro met zich meebracht. Ook zijn de coronaschulden nog niet volledig afbetaald. Wat bijdraagt aan de huidige financiële druk.

Dreiging met agressieve gokcampagnes

De directeur van Holland Casino Petra de Ruiter heeft aangegeven dat de huidige financiële situatie haar dwingt om extreme maatregelen te overwegen. Eén van die maatregelen is het intensiveren van gokcampagnes. Ondanks de controverse die dit zou kunnen veroorzaken. “We hebben nooit meer dan 2 procent van onze omzet aan reclame besteed,” aldus een woordvoerder van het bedrijf. “Nu overwegen we meer reclame te maken, bijvoorbeeld op billboards in steden waar we vestigingen hebben of op televisie.”

Reacties van critici

Deze plannen stuiten op forse kritiek, onder andere van de ChristenUnie. Mirjam Bikker een prominent lid van de partij sprak haar verontwaardiging uit over het voorstel. “Wat een onverantwoord en slecht verhaal om gokreclames uit te breiden. Belastinggeld gebruiken om nog meer mensen geld af te troggelen bij de gokkast. Rien ne va plus. Stop hiermee. We gaan vragen stellen,” aldus Bikker.

Daarnaast wordt verwacht dat de voorgenomen verhoging van de kansspelbelasting door het nieuwe kabinet, van 30,5 naar 37,8 procent, de situatie nog moeilijker zal maken voor Holland Casino. Volgens De Ruiter zal dit mogelijk leiden tot het faillissement van het bedrijf. De plannen om agressieve campagnes te voeren worden gezien als een laatste redmiddel, maar de effectiviteit en ethiek van dergelijke maatregelen worden ernstig in twijfel getrokken.

 | 

In de wereld van Gambling Club is Ron een toegewijd journalist met een specialisatie in casinonieuws in Nederland. Hij combineert zijn scherpe blik op de kansspelindustrie met een diepgewortelde passie voor sport.

Dankzij zijn nieuwsgierige aard en oog voor detail richt Ron zich op het beschrijven van trends en transformaties binnen de Nederlandse casino-industrie, waarbij hij zijn sportexpertise naadloos integreert.

Met jarenlange ervaring in de journalistiek, variërend van lokale verslaggeving tot grootschalige onderzoeksprojecten, biedt hij zijn lezers genuanceerde en diepgaande analyses. Zo onthult hij de fascinerende raakvlakken tussen gaming en sport.

Aanbevolen

BetMGM bekritiseerd voor campagne met jonge atleet

Op 2 juni 2025 heeft de Kansspelautoriteit (Ksa), de Nederlandse toezichthouder op kansspelen, een officiële waarschuwing uitgevaardigd aan BetMGM. Aanleiding was een reclamecampagne die werd verspreid via een gerenommeerde nieuwssite, waarin Lamine Yamal, het 17-jarige voetbaltalent, centraal stond.

Influencers onder toezicht: het einde van de straffeloosheid?

Vanaf 16 juni 2025 zal het Commissariaat voor de Media (CvdM) van Nederland zijn controle uitbreiden naar een groter aantal influencers. Tot nu toe vielen enkel diegenen met meer dan 500.000 volgers onder het toezicht. Voortaan zal elke contentmaker die actief is op YouTube, Instagram of TikTok, die in de afgelopen 12 maanden minstens 24 gesponsorde video’s heeft gepubliceerd en is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, onder dit strengere toezicht vallen.

De RvKS bekritiseert het stilzitten van de regelgevers

Op 29 mei 2025 kondigde de Raad voor de Kansspelspelers (RvKS), een Nederlandse organisatie die gokkers vertegenwoordigt, haar terugtrekking aan uit het actieve debat over het kansspelbeleid in Nederland. In een open brief hekelt de RvKS een systeem dat volgens haar structureel faalt om significante veranderingen door te voeren en de expertise van spelers ernstig te nemen.