Premier League-clubs verliezen miljoenen door gokverbod
Een nieuw onderzoek van OLBG in Engeland laat zien dat maar liefst 58% van de Premier League-clubs zich zorgen maakt over grote financiële klappen. Dit door het aankomende verbod op gokbedrijven als shirtsponsor.
Dit verbod gaat in vanaf het seizoen 2026-2027 en kan de clubs gezamenlijk wel £126,6 miljoen (€168 miljoen) kosten.
Wat betekent het verbod voor de Premier League?
De Britse regering heeft besloten dat gokbedrijven niet langer op de voorkant van Premier League-shirts mogen staan. Dit raakt 11 van de 19 clubs die op dit moment gesponsord worden door casino’s en gokbedrijven.
West Ham’s deal met Betway is bijvoorbeeld een van de grootste en brengt £63,8 miljoen (€84,9 miljoen) op. Chelsea is momenteel de enige club zonder een shirtsponsor, maar ook zij moeten waarschijnlijk hun sponsorstrategie aanpassen zodra het verbod van kracht wordt.
In totaal leveren deze sponsorcontracten de clubs nu £428,1 miljoen (€570,2 miljoen) op, waarvan zo’n 30% direct afkomstig is van gokbedrijven. Dit grote deel van de inkomsten staat dus op het spel, en clubs moeten snel op zoek naar nieuwe sponsordeals.
Gokbedrijven zoeken andere manieren om zichtbaar te blijven
Het is niet alleen de logo’s op tv die waardevol zijn; shirtsponsoring heeft ook veel invloed in het stadion. Uit het OLBG Gambling Report 2023 blijkt dat maar liefst 86% van de voetbalfans wel eens een gokje waagt, en gemiddeld geven zij £27,98 (€37,26) per week uit aan weddenschappen.
In het seizoen 2023-2024 bezochten meer dan 6,7 miljoen fans wedstrijden van clubs die een deal hebben met gokbedrijven. Dat laat zien hoe groot het bereik van deze sponsordeals is.
Sommige gokbedrijven proberen andere manieren te vinden om zichtbaar te blijven, ondanks het verbod. Zo heeft Betway bijvoorbeeld een nieuwe deal gesloten met Chelsea als hun officiële Europese gokpartner. Hierdoor blijven hun advertenties toch zichtbaar op de LED-borden tijdens thuiswedstrijden van Chelsea.
Nu de inkomsten uit gokbedrijven gaan verdwijnen, moeten de Premier League-clubs snel nieuwe geldbronnen vinden. Het verlies van deze grote bedragen maakt het cruciaal voor de clubs om hun sponsorplannen grondig te herzien.
Ook in België worden de sponsoring mogelijkheden aangescherpt. Lees er HIER meer over.