Sportweddenschappen en verslavingsgevaar: ANJ lanceert campagne voor EK voetbal
Met het EK Voetbal om de hoek lanceert de Autorité Nationale des Jeux (ANJ) een belangrijke campagne om gokkers bewust te maken van de risico’s van verslaving aan sportweddenschappen. De campagne, bedacht door bureau Rosbeef!, beoogt de vaak genegeerde wettelijke vermeldingen op gokadvertenties tot leven te brengen door de realiteit van verslaving te tonen.
Gokken in Frankrijk: Een populaire activiteit
Sportweddenschappen zijn in Frankrijk een populaire activiteit, met meer dan €4 miljard online ingezet in 2023. Voetbal is de meest populaire sport om op te wedden, met 52% van de totale inzet. De Euro 2020 en de WK 2022 genereerden respectievelijk €700 miljoen en €900 miljoen aan inzet. De verwachting is dat de inzet tijdens het EK 2024 de €1 miljard zal naderen met name afhankelijk van de prestaties van het Franse team.
Gokken tijdens het EK 2024
Meer dan de helft (55%) van de Fransen zegt van plan te zijn om het EK Voetbal te volgen. Van degenen die het EK gaan volgen is 35% van plan om vriendschappelijk te wedden met familie en vrienden. Tenslotte is 44% van de mensen onder de 35 jaar van plan om geld in te zetten op de wedstrijden. De wedstrijden van het Franse team zijn de wedstrijden waarop het meest wordt gewed.
Verslavingsrisico’s
82% van de Fransen is zich bewust van de risico’s van verslaving en gokverslaving, met name onder degenen die van plan zijn om tijdens het EK te wedden. Dit bewustzijn is met 9% gestegen ten opzichte van 2022. De Observatoire des Jeux schatte in 2019 het aantal spelers met risicovol gokgedrag op 1,4 miljoen, waarvan bijna 400.000 pathologische spelers. Sportweddenschappen vormen het grootste individuele risico op problematisch gokken. Het percentage excessieve spelers is 6 keer hoger dan bij loterijen: 5,9% voor sportweddenschappen.
De “Derrière les mentions”-campagne van de ANJ
In haar strategisch plan 2024/2026 heeft de ANJ het als prioritair doel gesteld om het aandeel excessieve spelers binnen drie jaar drastisch te verminderen. De “Derrière les mentions”-campagne beoogt:
- De aandacht te vestigen op de wettelijke vermeldingen op gok advertenties.
- De realiteit van verslaving aan sportweddenschappen te tonen door middel van echte verhalen.
- Mensen informeren over de beschikbare hulp en ondersteuning.
De campagne omvat:
- Een digitale billboardcampagne aangeboden door JCDecaux en Metrobus.
- Social media-advertenties op Snapchat.
- Een radiospot op digitale audio.
- Een publicatie in SO FOOT.
- Videoclips met getuigenissen van spelers.
De website Evalu Jeu biedt de mogelijkheid om je gokgedrag te evalueren, geeft gepersonaliseerd advies om de controle te behouden en biedt alle nuttige informatie over de beschikbare ondersteuningsstructuren voor spelers en hun naasten.