Tony Hawk spreekt op SBC Summit: Van skater tot zakenman
Tony Hawk, de man die van skateboarden zijn leven maakte én een miljoenenmerk opzette, komt naar Lissabon om zijn verhaal te delen tijdens de SBC Summit. Hij neemt het podium op de ‘Super Stage’ in de MEO Arena en vertelt voor duizenden aanwezigen hoe hij zijn naam wereldwijd groot maakte.
Zijn keynote heet “Tony Hawk – What Keeps The Wheels Turning on a Global Brand”. Hij gaat het hebben over zijn reis van tiener-skater tot zakelijk succes. Hawk gaat ook in op hoe hij samenwerkte met Activision voor zijn beroemde games en hoe hij zijn merk steeds weer vernieuwde om relevant te blijven in een snel veranderende wereld.
“Ik kijk er echt naar uit om te spreken op de SBC Summit. Het lijkt misschien alsof skateboarden en gokken totaal niets met elkaar te maken hebben, maar er zijn verrassend veel lessen die je in beide kunt toepassen. Het gaat om het opbouwen van sterke samenwerkingen en ervoor zorgen dat je merk blijft opvallen.”
Tony Hawk
Tony Hawk’s reis: Van skatepark naar wereldfaam
Het begon allemaal toen Tony negen jaar oud was en zijn eerste skateboard kreeg van zijn broer. Vanaf dat moment was hij verkocht. Al snel deed hij mee aan wedstrijden en op zijn 14e werd hij professioneel skater. Hij sloot zich aan bij het beroemde Bones Brigade-team van Powell Peralta en werd een ster in de skateboardwereld.
In de 23 jaar die volgden, veroverde hij maar liefst 73 titels, waaronder 12 jaar achter elkaar de titel van National Skateboard Association Vert Champion. Maar zijn meest legendarische moment kwam in 1999 toen hij de allereerste 900 twist landde tijdens de X Games. Dat was het moment waarop hij zichzelf definitief in de geschiedenis van skateboarden vestigde.
Van skaten naar zaken doen
Na zijn pensioen in 2003 zat Tony allesbehalve stil. Hij begon een zakelijk imperium op te bouwen. In 1992 richtte hij samen met Per Welinder Birdhouse Skateboards op, een van de grootste skateboardmerken ter wereld. Hij lanceerde ook Hawk Clothing, een kledinglijn voor kinderen, en startte zijn eigen mediabedrijf, 900 Films.
Maar zijn grootste zakelijke succes kwam in 1999 toen hij samen met Activision de videogame Tony Hawk’s Pro Skater uitbracht. Deze game werd een gigantisch succes en de franchise verkocht wereldwijd voor meer dan een miljard dollar. Tony bleef ook actief in de skatecommunity door in 2002 The Skatepark Project op te richten, een non-profitorganisatie die skateparken bouwt in achtergestelde buurten.
SBC CEO Rasmus Sojmark over Tony Hawk
Rasmus Sojmark, oprichter en CEO van SBC, kan niet wachten op Tony’s keynote.
“Tony Hawk is een van die iconen die niet alleen een sport hebben veranderd, maar ook zichzelf als merk wereldwijd hebben neergezet. Hij heeft zoveel bereikt, zowel in de skateboardwereld als daarbuiten, dat we allemaal wel iets van hem kunnen leren. Zijn keynote wordt echt een hoogtepunt.”
Rasmus Sojmark, oprichter en CEO van SBC